Reportáž psaná na pokračování

Autor: Petr Novotný

Reportáž psaná na pokračování – Moduly Brno – Pozořice, aneb jak jsem se stal plnohodnotným členem

Rok 2021 se přehoupl do závěrečné čtvrtiny, provází nás krásně barevný podzim a 21. setkání klubu Moduly Brno je v plném proudu. Je pátek 29. 10. večer a 2. provozní den se ze III. modelářské epochy a parního provozu překlopil do epochy IV., kdy ke slovu přijdou dieselové stroje. Dopravní klid večerní siesty využívám k dopsání reportáže, kterou jsem začal psát 5. 6. 2018 tímto textem: „Tajnou…

No a protože jsem již na 7. setkání klubu Moduly Brno, je patrné, že mi ten lokálkový layout přirostl k srdci a to i přesto, že preferuji jednokolejné tratě hlavní.

Ale nepřeskakujme, půjdeme historicky, pěkně popořádku.

Rok 2017

Na mezinárodním modulovém setkání v polském Bielsku-Białej 2017 jsem poprvé potkal modeláře z klubu Moduly Brno. Jejich moduly, které jsou silně inspirovány moravskou lokálkou v okolí Čejče, jsou skvěle ztvárněné po modelářské stránce a byly nesporně obohacením layoutu. Jak provozním, tak i modelářským. Moduly mají netradičním způsobem ztvárněnou krajinu – jihomoravskou písčitou suchou step s trsy trávy. No a část modulů používá kolejivo TT filigran. Ideálně fotogenické a výrazně modelovější, než code 80.

Slovo dalo slovo, a tak jsme se domluvili na návštěvě (na „kukačku“) na jaře 2018 v Pozořicích.

Rok 2018 – Jaro – 15. provozní setkání

„Tajnou“ tělocvičnu jsem podle návodu našel a zapadl do rozjetého setkání. Potkával nové tváře, které v Bialsku nebyly, okukoval a fotil moduly, které jsem též viděl poprvé. Vtipných a skvěle provedených detailů a pěkných stanic bylo dost. To co mě zaujalo je v galerii článku. No a protože má klub Moduly Brno trochu jiné časové schéma setkání, než jsem byl zvyklý ze Zababova – kratší, od čtvrtečního večera do nedělního pozdního odpoledne, domluvili jsme se, že na podzimní setkání přijedu na celé. Zejména proto, abych se přiučil efektivnímu sestavení a zprovoznění layoutu, což mívá rezervy na Zababovských setkáních a bylo to pro nás aktuální téma.

Rok 2018 – Podzim – 16. provozní setkání

Na podzimní setkání jsem dojel s kamarádem Michalem a jeho stanicí Vlastějov. Na zkoušku kompatibility jsem dovezl krátké moduly, jeden žolík a konec trati. Na slíbený začátek jsme sice dojeli včas, ale zrovna jako na potvoru se stavba zadrhla a moduliště ne, a ne prokličkovat mezi sloupy. Pár momentek ze stavby je zde:

Vše se nakonec vyřešilo, sloupy se „uhnuly“ a užili jsme si krásné tři dny provozu. Že se to povedlo je patrné zde:

Lokálkový provoz je z principu při dodržení modulosti „ochuzen“ o rychlíky. Ale vzhledem k poloze trati a návaznosti na hlavní trati 250 v Zaječí a 330 Hodoníně je možné věrně „simulovat“ výlukový odklon. Proto se v Pavlovicích mohly bez uzardění potkat dvě motorové jednotky: VT 18.16.05 – Delfín a M 494.001:

A objevovaly se zde další krasavice – 475.101, Berta, 377.0504, Bulík – 464.016.

Vzhledem k přítomnosti Vlastějova v layoutu projížděly lokálkou i osobní vlaky z hlavní trati. Před fotografickým pozadím se tak daly pořídit momentky, kde na 1. pohled nebylo poznat, že není zobrazena realita. Pro ilustraci je pár fotek v galerii:

No a protože je Michal modelář par excelence, zapálený do III. a IV. epochy – dovezl jedinečné modely parních lokomotiv.

Setkání bylo dopravně klidnější, než jsem byl zvyklý ze Zababova, stále však provozně modelové. Spokojenost z přiložené fotky čiší, 1. fotka v jiném dresu než Zababov.

Domácí atmosféra mne „přitáhla“ na setkání v roce 2019.

Rok 2019 – Jaro – 17. provozní setkání

Tato účast byla i s Bělou pod Bezdězem, stanice byla ve funkci Čejče. Byla spojena s odbočkou Čejč a procházely skrz ni všechny vlaky obsažené v grafikonu. Provozně bylo setkání velmi povedené, Bělá se osvědčila a kapacitně zvládla veškerý provoz. Nicméně vzhledem k tomu, že nezapadá do koncepce lokálek v okolí Čejče, jsme se domluvili, že zatím na setkání Moduly Brno jezdit nebude. Pár fotek z Bělé je zde:

Díky komornímu charakteru setkání a znalosti místního prostředí se mohl uskutečnit i noční provoz v setmělé tělocvičně:

Poprvé a zatím naposledy Pozořice navštívil přívěs T499.1001 Českých zababovských drah.

Tématem k diskuzi na tomto setkání již byla kapacita smyčkových skrytých stanic. Tři předjízdné koleje byly pro vyšší množství vlaků, než je obvyklé, limitujícím faktorem. Nejkapacitnější nádraží Hodonín je na fotce zde:

Premiéru na tomto setkání měl i kamerový vůz. Z modelového hlediska – legendy pro oprávnění k provozu – jde o prototyp sněhové frézy TATRA na dieselový pohon, s níž se provádí test chodových vlastností. Proto je tlačena lokomotivou a zatím nemá oběžné kolo sněhové frézy.

fréza Tatra

Rok 2019 – Podzim – 18. provozní setkání

Toto podzimní setkání ve dnech 14. 11. – 17. 11. bylo hlavně o inspiraci a focení detailů krajiny. Její vzhled je pro klubové moduly typický, zobrazuje letní polostep z oblasti jižní Moravy.

Velmi pohledná a do detailů dotažená stanice je Kobylí na Moravě, inspirovaná skutečnou stanicí Kobylí na trati z Čejče do Zaječí. Další propracovanou stanicí jsou Velké Pavlovice, které jsou na stejné větvi této lokálky. I koncová stanice Žďánice je krásná svým věrným zpracováním předlohy. Pár srdečních detailů, které svědčí o vysoké modelářské úrovni je v následujících obrázcích.

No a po takových „šoto“ žních vznikl plán postavit moduly, zapadající do konceptu klubu. Volba motivu nebyla složitá. Mutěnice zastávka to byla z následujících důvodů:

  • mám k ní osobní rodinný vztah, příbuzní zde mají vinohrad,
  • modul je v oblouku a ty jsou potřeba v každém layoutu,
  • trať prochází zastavěnou vinařskou obcí – oživení layoutu stavbami typickými pro vinařský region.

Po měsíčním kreslení a ladění variant byla jako finální zvolená podoba s excentrickým vedením koleje mimo střed modulu tak, aby zůstal širší prostor na krajinu a stavby a přídavné moduly boční.

Rok 2020 – Jaro – 19. provozní setkání

Covidová kampaň běžela již na plné obrátky, ale setkání jsme si nenechali vzít. Přeci slavíme 10 let výročí. 😊

Layout setkání byl poprvé oficiálně obohacen o plnohodnotnou skrytou stanici Karviná, kterou nabídl havířovský Dan Silný. No a na jejím konci byl zkušebně připojen modul Mutěnice – zastávka.

No a protože se Mutěnice zastávka osvědčila, tak jsem čas setkání využil k dokumentaci detailů lokality v terénu a zároveň na seznámení se s historií Žďánky. Jeden den jsem projel cyklostezku z nádraží Uhřice u Kyjova do Žďánic, zastavil se v historické expozici v Dražůvkách. Další den jsem si navštívil Klobouky u Brna, Krumvíř a Krumvíř dvůr, Čejč, Kobylí a hlavně Mutěnice – Búdy, což je část města, kde se zastávka nachází. Bohatá fotodokumentace pak sloužila a slouží k dalšímu ztvárnění krajiny v okolí zastávky. Foceno bylo částečně v dešti, ale co bych pro koníčka neobětoval.

ani nepromokavá větrovka nepomohla proti notné závlaze

Rok 2020 – Podzim

Toto jubilejní setkání jsme díky covidovému „šílenství“ ani neplánovali. A tak jsem se těšil na setkání další, které se i přes nejisté lockdownové výstrahy uskutečnilo 10.–13. 6. 2021.

Rok 2021 – Jaro – 20. jubilejní setkání

Na toto setkání se čekalo s napětím, zda poleví karanténní opatření. Všichni jsme věřili, že ano a příprava na setkání proběhla stejně pečlivě a poctivě jako v běžných dobách. Navíc šlo o setkání jubilejní. No a poctivá příprava se tedy vyplatila, striktní zákaz pominul a doporučená opatření byla pro setkání akceptovatelná.

Rozsah layoutu byl standardní, nové bylo to, že jsme postupně v provozu procházeli od III. po VI. epochu. Bylo to sice náročné na přípravu jednotlivých dnů, ale zvládli jsme to, a tak byly uspokojeny všechny generace modelářů. Protože mé srdeční epochy jsou III a IV, tak pro dokreslení přikládám pár obrázků z těchto epoch.

Co se týče novinek z mé „stáje“, tak v Mutěnicích se zaskvělo pár rozestavěných stavebnic, modifikovaných ze základů Igra. Čistící souprava se objevila s novými stroji T669.0 a T458.1 v khaki barvě, aby se víc přiblížila výslednému stavu pracovního vlaku. Zde je pár vozidel i v epochách V a VI, aby bylo vidět, jak moderní soupravy Mutěnicím sluší (V_Manipulák epocha, VI ep. Brejlovec Najbrt).

No a osobně nejdůležitějším dnem tohoto setkání byl pátek 11. 6., kdy jsme oslavili jubilejní setkání a zcela nečekaně jsem byl přijat mezi členy klubu Moduly Brno. Se slzou dojetí jsem složil slib, že budu platným členem klubu, přijal vstupní balík s klubovým trikem a večer jsme s otci zakladateli členství důstojně zapili. 😊

oslava vstupu

Čas v klubu i TTčku běží dál, ale to už je otázkou další reportáže. Díky za krásné chvíle se skvělými přáteli a kamarády.

Petr Novotný*

Napsat komentář