Přestavníky MTB se v našem klubu těší značné oblibě. Pokud je klubové nádraží ovládáno elektronicky, máte více než poloviční pravděpodobnost, že zespodu modulu narazíte právě na přestavníky od firmy MTB.
Firma nabízí motorické přestavníky (MPx) a digitální motorické přestavníky (DPx) se zabudovaným dekodérem DCC. Nabídka pokrývá potřeby modelářů. Od základního se pokročilé typy přestavníků liší druhým přepínačem a konektorem místo svorkovnice. Také mají, podle typu, možnost ovládání buď dvouvodičově, impulzně nebo digitálně.

V tomto článku pojednávám o jejich vlastnostech, výhodách a řešení problémů, které mohou ve specifických situacích nastat. Zkušenosti mám především z přestavníků MP1, MP1 v2 a MP5, ale vlastnosti ostatních jsou podobné.
Obsah článku
Seznam přestavníků
Firma MTB vyrábí několik druhů přestavníků. V průběhu let byla nabídka obměněna.
Přestavníky MTB – současná produkce (2025)
typ | funkce | kontakty | barva |
---|---|---|---|
MP1 v2 | základní | 1 | 🔴 |
MP4 | rozšířený | 2 | 🟡 |
MP8 | impulzní | 2 (*1) | 🟢 |
MP10 | rozšířený, silnější | 2 | ⚫ |
DP4 | DCC | 2 | 🟡 |
DP10 | DCC, silnější | 2 | ⚫ |
DP16 | DCC, silnější, impulzní analog | 2 (*2) | ⚫ |
(*1) Přestavník MP8 dva kontakty druhého přepínače přepíná k mínusu z napájení.
(*2) Přestavník DP16 jeden společný kontakt druhého přepínače přepíná mezi napájením DCC J a K (srdcovka).
Přestavníky MTB – ukončená produkce
typ | funkce | kontakty | barva | náhrada |
---|---|---|---|---|
MP1 | základní | 1 | 🔴 | MP1 v2 |
MP5 | rozšířený | 2 | 🟡 | MP4 |
MP6 | impulzní | 3 (*3) | 🟢 | MP8 |
MP7 | impulzní se změnou polarity | 3 (*3) | 🔵 | DP16 |
(*3) Přestavníky MP6 a MP7 dva kontakty třetího přepínače přepínají k mínusu napájení.
Aktuální nabídka přestavníků je na webu výrobce MTB.
Princip
Přestavníky jsou elektromotorické. Na rozdíl od jiných výrobců přestavníky MTB otáčí motorem pouze v jednom směru, před motorem je usměrnění diodou. Otáčky jsou převodovány převodovkou dopomala. Na poslední hřídeli je klikový převod s nastavitelnou délkou zdvihu zajišťující pohyb jezdce tam a zpět. Poslední hřídel je navíc opatřena vačkami doléhajícími na mikrospínače.
Základní přestavník MP1 v2 obsahuje uvnitř dva mikrospínače. První mikrospínač slouží jako koncový vypínač, má vačku v délce 180° a přepíná mezi vstupy. Když dojede na konec, odpojí jeden vstup a připojí druhý k motoru. Druhý mikrospínač je nezávisle vyvedený na svorkovnici pro potřeby modeláře, obvykle slouží k přepínání polarity srdcovky výhybky nebo ke zpětné vazbě.
Pokročilý přestavník MP5 obsahuje uvnitř čtyři mikrospínače. První dva mají krátkou vačku posunutou o 180° a slouží jako koncové vypínače, v mezipoloze jsou oba propojené a motor je připojen k oběma vstupům. Další dva mikrospínače jsou vyvedeny na konektor. Rozšířené přestavníky (MP4, MP5 a MP10) umožňují také napájení dvěma vodiči se změnou polarity.
Přestavníky mají uchycení na dva vruty, silnější přestavníky (černý jezdec) mají uchycení na čtyři vruty ve stejné rozteči jako konkurenční přestavník Tortoise (želva).
Výhody
- Koncové polohy přestavníku jsou stabilní, mají koncový vypínač, bez napájení nejdou odtlačit.
- Základní přestavník (MP1) umožňuje třívodičové zapojení (společné [+], dva vodiče [−] volí směr).
- Rozšířené přestavníky (MP5, MP4, MP10) umožňují třívodičové ovládání i dvouvodičové ovládání se změnou polarity.
- U třívodičového zapojení nehrozí zkrat, když se sepnou oba vstupy najednou, přestavník jen přestavuje tam a zpět do odpojení jednoho vstupu.
- Servisním zásahem lze nastavit délku zdvihu jezdce z továrně nastavených 6 mm na 3 mm nebo 9 mm, u rozšířených přestavníků i 12 mm.
- Je možné doladit chod struny přestavníku v osách X, Y, Z a rotací v ose Z.
- Osa Z – prostřední šroub na jezdci povolí strunu nebo táhlo, které pak jde posouvat nahoru a dolů.
- Osa X – dva šrouby po stranách jezdce lze povolit a tím posouvat střed jezdce vlevo a vpravo.
- Osa Y a rotace Z – základna přestavníku má dva otvory pro šrouby, povolení umožňuje posun přestavníku vpřed a vzad a mírnou rotaci v ose Z. Toto neplatí pro silnější přestavníky se 4 zářezy na 4 šroubky dle želvy (MP10, DP10, DP16).
- Přestavníky uchycované na 4 šrouby (MP10, DP10, DP16) mají stejné rozměry základny 2×2 palce / 5×5 cm jako konkurenční přestavník Tortoise (želva), lze je tak snadno zaměnit.
- Digitální přestavníky (DP4, DP10, DP16) lze nouzově ručně přepnout pomocí zabudovaného tlačítka a testovat je na stejnosměrném napájení bez DCC centrály.
- Polohu přestavníku lze při ručním ovládání přepínačem signalizovat pomocí dvou LED a jednoho rezistoru bez využití kontaktů v přestavníku a tahání dalších kabelů do ovládacího pultu. Zapojení jsem zveřejnil v článku Ohlas k přestavníkům MP1 a MP5.
Problémy a jejich řešení
Z konstrukce přestavníků MTB plynou některé zvláštnosti, které mohou modeláře potrápit, pokud s nimi dopředu nepočítá. A protože jsem si už mnoha slepými uličkami prošel, nabízím zde i jejich řešení.
Struna
V balení přestavníku obsažená struna (jehla táhla) k přestavování výhybky je moc tlustá a tuhá. Tloušťkou neprojde továrním otvorem v přestavném táhlu výhybky TT. Podle nastavené délky zdvihu jezdce přestavníku struna svou tuhostí nedolehne do koncové polohy výhybek nebo na výhybku tlačí příliš silně.
Řešení: Pro podpovrchovou montáž přestavníku k výhybkám TT je vhodnější dokoupit si strunu tenčí (0,3–0,6 mm). Délku chodu přestavníku nastavujeme o málo větší, než je chod přestavovaných jazyků. Koncové polohy dopruží struna nebo esovitě zahnuté táhlo.
Napájení
Na přestavníku MP1 v2 je zobrazeno doporučené napětí k přestavování na 9–14 V DC (stejnosměrných) nebo 12–15 V AC (střídavých).
Přestavník bez zátěže se pohybuje zhruba od 7 voltů. Při zapojení k výhybce TT však ke spolehlivému přestavení potřebuje aspoň 12 V. Při použití přepínače si tak vystačíme s 12 V zdrojem. Pokud však do cesty chceme předřadit ochranné diody, přestavník spínat elektronicky pomocí dekodérů nebo ho umístit do větší vzdálenosti, musíme počítat s úbytkem napětí, které na svorkách přestavníku už bude chybět.
Řešení: Ke spolehlivému přestavování přestavníků MTB nám pomohlo používání stejnosměrného zdroje 15 V.
Nedokončený přesun do koncové polohy
Aby se mohl přestavník MTB vrátit do první polohy, musí předtím dojet do polohy druhé – elektricky. Při přerušeném napájení v průběhu přestavování zůstanou motorické přestavníky v mezipoloze. Přestavníky MTB však kvůli konstrukci lze z mezipolohy dostat jen pokračováním v původním směru, zpět nemůžou.
Problém to může být, když přestavník (MP1 v2, MP4, MP5, MP10) ovládáme příliš krátkým signálem (tlačítko, dekodér) nebo na ovládacím pultu obsluha rychle přepne přepínač tam a zpět.
Řešení MP1 v2: V mezipoloze základní přestavník (MP1 v2) blokuje druhý vstup, pro přestavení do druhé polohy musí dojet nejdříve do první koncové polohy. Je nutné poučení obsluhy, aby každé přepnutí přepínače trvalo aspoň sekundu k dokončení pohybu přestavníku.
Řešení MP5: V mezipoloze rozšířený přestavník (MP5) propojuje oba vstupy (poz1 a poz2), po zapnutí napájení druhé polohy nejprve dokončí první směr a poté se přesune do druhé. Z mezipolohy se tak přestavník zotaví sám přepnutím do libovolného směru, jen při tom může navštívit obě krajní polohy.
Řešení tlačítka: Pokud navrhujeme ovládání kolejiště pomocí krátkých impulzů z tlačítek nebo dekodéru, použijeme přestavníky k tomu určené, impulzní MP6 nebo MP8. Dokončení pohybu zajistí jejich trvalé napájení.
Řešení dekodér: Nastavíme dekodér tak, aby přestavníky v každé pozici napájel trvale nebo aspoň 2 sekundy, což je minimální doba na přestavení přestavníku MP5 s rezervou na dokončení předchozího pohybu.
Blokovaná koncová poloha
Aby se mohl přestavník vrátit do první polohy, musí předtím dojet do polohy druhé – mechanicky. Uchycení přestavníku musí být pevné a přesné, aby žádná z krajních poloh nebyla blokovaná. Přestavovaná zařízení (výhybky, návěstidla) by s přestavníkem měla být spojena pružně, například strunou.
Stalo se nám, že jeden zabudovaný přestavník (MP1) zřejmě vlivem otřesů a změn teplot při transportu modulu po zapojení nedokázal dojet do koncové polohy. Přestavník tak motor v koncové poloze nevypnul. Trvale napájený motor stále tlačil na převody přestavníku. Motor nakonec přetlačil vnitřní plastové uchycení hřídele, které se deformovalo a přestavník začal jezdit tam a zpět, protože koncový vypínač byl na druhé straně přetlačené hřídele.
Řešení: Pomohla jen náhrada zničeného přestavníku za nový a jeho pevnější přesné uchycení. Raději jsme ještě zvětšili díru k výhybce, aby se struna neměla o co zachytnout.
Přepínání dvou výhybek ve spojce
Kolejová spojka má obvykle smysl pouze s oběma výhybkami přímo nebo oběma přes spojku. V realitě chodí výhybky spolu postupně jedna za druhou, v modelové železnici je často přepínáme současně, například jedním přepínačem nebo jedním výstupem dekodéru. Výhodou je zjednodušení obsluhy i jednodušší zapojení s méně vodiči.
Pomocí tří vodičů jsme na spojku k jednomu přepínači zapojili dva přestavníky MP5 společně, paralelně. Nejdříve chodily spolu, po pár přestaveních však v koncové poloze nezastavily a přestavovaly se stále tam a zpět.
Problém je ve vnitřním zapojení přestavníku. Po dobu přestavování jsou oba koncové vypínače sepnuté, společně propojené a ze svorky poz1 se tak dostane napětí na poz2. U jednoho přestavníku to nevadí, když v tu chvíli k poz2 není nic připojené. Ale u dvou přestavníků, když je jeden trochu pomalejší (2), se stane při pohybu do první pozice, že jeden koncový přepínač už vstup poz1(1) vypne, ale z druhého přestavníku se přes propojené poz2(2) a poz2(1) dostane proud na první rychlejší přestavník a ten se začne přestavovat do druhé pozice. Přestavníky si tak vzájemně blokují koncové vypínače.
Řešení 1: Nejjednodušší je použít přepínání přestavníků pomocí dvouvodičového zapojení.
Řešení 2: U třívodičového zapojení dvou přestavníků MP5 je třeba oddělit jejich vstupy usměrňovacími diodami. Do každého vstupu přestavníku poz1 a poz2 vřadit jednu diodu orientovanou anodou k přestavníku. Proud se přes diody nedostane do druhého přestavníku a oba tak zastaví nezávisle ve své koncové poloze.
Řešení 3: Lze využít přestavníky MP1 v2, které mají jiné vnitřní zapojení; dva spojené se vzájemně neovlivňují.
Řešení 4: Trochu složitější, ale s efektem postupného přestavení. První výhybku ovládejte samostatně. Do jejího přepínače AUX2 se přivede mínus pro příslušenství. Pomocí výstupů AUX2a a AUX2b se přepíná druhý přestavník. Přepínače AUX1 zůstanou na přepínání srdcovek.
Zkrat na dekodéru
Zapojili jsme (nedělejte to!) přestavník MTB MP5 k dekodéru MGP Switch decoder 5, traditional pomocí tří vodičů a dekodér přestal fungovat. Nadobro. Trvalo nám to tři dekodéry, než jsme našli příčinu.
Na vině je nevhodná kombinace vnitřního zapojení přestavníku a dekodéru. Dekodér má na výstupu tzv. H-můstek. Ten na dvou svorkách jednoho výstupu střídavě zapíná plus a mínus nebo obráceně mínus a plus. Přestavník MP5 v třívodičovém zapojení na svorkách poz1 a poz2 vyžaduje buď mínus a nic nebo nic a mínus, svorky poz1 a poz2 jsou po dobu přestavování spojeny. A to je kámen úrazu.
Dekodér dával na obě svorky rozdílné napětí, přestavník v pohybu svorky poz1 a poz2 propojil a tím vyzkratoval výstup dekodéru. Nechráněný výstup přenesl zkrat až do řídící elektroniky, kterou usmažil spolu s H-můstkem.
Řešení 1: K dekodér MGP používáme přestavník MP5 ve dvouvodičovém zapojení se změnou polarity.
Řešení 2: Při třívodičovém zapojení je možné výstupy dekodéru MGP ochránit usměrňovacími diodami, do každého výstupu jednu diodu, orientace katodou k dekodéru.
Řešení 3: Pro třívodičové zapojení lze použít přestavník MP1 v2, který vstupy poz1 a poz2 při běhu nepropojuje.
Poznámka: Pro třívodičové zapojení je nutné u dekodéru MGP využít společné plus z napájecí svorky na straně desky. Prostřední svorka každého výstupu umí jen společné mínus, které u dekodérů MP1 v2 a MP5 nemá využití.
Zkrat ve smyčce
Vratná kolejová smyčka v kolejišti potřebuje přepínat polaritu obou kolejnic. U jednoduché smyčky při DCC provozu stačí přepínat polaritu obou kolejnic současně společně s vjezdovou výhybkou. Přestavník MP5 má dva zabudované přepínače, můžeme je tedy využít k přepínání smyčky. Výhodou je, že u výhybky při smyčce nepotřebujeme zvlášť přepínat srdcovku, vnitřní kolejnice smyčky má stejnou polaritu jako srdcovka. Jenže může nastat zkrat.
Kolegové mě zavolali k novému domácímu kolejišti, které zapojili správně, jen vratná smyčka jim při změně stavu způsobovala zkrat v kolejích, ale v koncové poloze fungovala normálně. Prohlídkou jsem zjistil, že přepínání polarity vratné smyčky nechali na přepínačích v přestavníku MP5. Problém je v tom, že přepínače v přestavníku nepřepínají současně, ale postupně. Každý z nich má spínací vačku u jedné z krajních poloh, stejně jako koncové spínače. Zatímco u koncových spínačů je rozepnutí pouze v koncové poloze žádoucí, u přepínačů smyčky je nutné současné přepnutí.
Pokud se vstup převede na společný pól přepínače a kolejnice se připojí na přepínané kontakty, potom postupné přepínání přepínačů vede k tomu, že se nejdříve prvním přepínačem vstupní signál J odpojí od první kolejnice a propojí ke druhé kolejnici se stávajícím signálem K (zkrat) a za moment druhý přepínač odpojí stávající vstupní K (ze zkratu s J) a připojí ho ke koleji toho času už bez napájení.

Řešení 1: Je třeba otočit zapojení, vstupem musí být přepínané kontakty přepínače, výstupem do koleje společný pól přepínače. Tím dosáhneme toho, že postupné přepínání přepínačů nezpůsobí zkrat na vstupu (nezkratuje DCC centrálu), ale krátké propojení proběhne až na výstupu. Na obou kolejnicích ve smyčce se tak při přestavování na moment objeví souhlasný signál J-J nebo K-K – vlak ve smyčce zaznamená krátký výpadek proudu. Ten je menším zlem než zkrat s každým přestavením výhybky.
Řešení 2: Pro přepínání smyčky je nejlepší použít současného přepínání obou kolejnic. Přestavníky MTB toto neumožňují. Je možné použít malé relé napájené spolu s přestavníkem. Nebo použít přestavník jiného výrobce.
Přepínané jazyky
Modelové výhybky Tillig TT EW2 a EW3 mají z výroby nedělené jazyky. V blízkosti srdcovky jsou jazyky tak blízko u sebe, že při napájení obou jazyků opačnou polaritou DCC hrozí zkrat dotykem kovového kolečka, zejména u lokomotiv a delších vozů, které mají kola na každé straně propojená. Běžným řešením je elektrické odpínání jazyků. Jedním přepínačem v přestavníku se přepne srdcovka a druhým se k ní připne konkrétní jazyk. (Schéma „C“ u Lokopina.) Aby to fungovalo, musí se oba přepínače přepnout současně (v libovolném místě přestavení) nebo aspoň uprostřed dráhy, aby se žádný jazyk nedotýkal kolejnice. Jako naschvál právě tohle přestavníky MTB s dvěma přepínači (MP5) neumí. Přepínače se spouští postupně a každý v jiné koncové poloze, což u zapojení srdcovky i jazyků dotýkajících se přilehlé kolejnice způsobí zkrat.
Řešení 1: Před instalací výhybky do kolejiště je vhodné přeříznout jazyky a elektricky jejich části odizolovat. Pohyblivé části jazyku přímo elektricky propojte s kolejnicemi, ke kterým doléhají. Nepohyblivé části jazyku spojte elektricky se srdcovkou. Pro přepínání tak bude třeba přepínat pouze srdcovku jediným přepínačem. Není vhodné pro výhybky již zabudované do krajiny v kolejišti. (Schéma „B“ u Lokopina.)
Řešení 2: Synchronizované přepnutí srdcovky a jazyků může zajistit relé s dvěma přepínacími kontakty. Doporučuji zapojit relé poblíž přestavníku a napájet ho spolu s přestavníkem v méně časté poloze výhybky (pokud posíláte na přestavník trvalý spínací signál) nebo ze zvláštního napájení přes jeden z kontaktů přestavníku (když dekodér pošle přepínací signál třeba jen na 2 sekundy). Kontakty relé můžete zapojit stejně, jako u jiných přestavníků (první přepne srdcovku, druhý k ní připne jeden z jazyků) nebo první kontakt relé nechte elektricky připínat první jazyk k přilehlé kolejnici, druhý kontakt druhý jazyk k druhé kolejnici a srdcovku ponechte na kontaktu v přestavníku – když se jazyky nenapájí ze srdcovky, tak synchronizace přepínání není nutná.
Řešení 3: Pokud ovládáte výhybku přepínačem, který je součástí kolejiště, a přitom umístěný blízko výhybky, můžete využít přepínač se třemi kontakty. První přepíná přestavník, druhý srdcovku a třetí jazyky. Od přepínače pak vede k výhybce 5 drátů (2× signál, 1× srdcovka, 2× jazyk; společný + pól může vést centrálně). Do přepínačů vedou společné 3 kabely (společný mínus pól, kolej 1 / DCC J, kolej 2 / DCC K). Pro velký počet kabelů není řešení vhodné na přenosné a odpojitelné ovládací pulty.
Řešení 4: Vždy můžete použít jiný přestavník. Například u přestavníku Tortoise (želva) máme ověřeno, že oba zabudované přepínače přepíná současně a ve středu dráhy pohybu.
Pojistka u první verze MP1
První verze přestavníku MP1, která se již neprodává, měla zabudovanou vratnou pojistku na vyvedeném přepínači. Účelem pojistky bylo nepřenášet zkrat ze srdcovky do napájení. V analogovém ovládání mohla fungovat, ale při digitálním ovládání aktivovaná pojistka negativně ovlivňuje signál v kolejích.
Řešení: Nejdříve zkontrolujte, že máte opravdu první verzi MP1 s pojistkou (tři šroubky zezadu, na potisku pojistka s nápisem 0,5 A) – v novějších verzích MP1 v2 už pojistky nejsou. Pozor, zásahem do zařízení přijdete o záruku! Otevřete přestavník (tři šroubky), vyndejte plošný spoj, najděte zelenou součástku u mikrospínače označenou písmeny ED [dle obrázku 1], mikropáječkou ji odpájejte [2] a na její místo napájejte drátovou propojku [3]. Před kompletací a uzavřením drát odstřihněte [4] a zkontrolujte, zda drát u kraje desky nebrání nasazení pouzdra.

Překmit jezdce
Kolega se rozhodl využít přestavník MP1 v2 k ovládání modelové brány. Bohužel si všiml, že brána se před otevíráním kousek posune směrem k zavření a teprve poté se otevře. Koncový spínač totiž nespínal přesně v koncové poloze, ale kousek před ní a kvůli nutnosti udělat celý pohyb až do krajní polohy svůj pohyb nejprve dokončil. I malý překmit v rámci jednotek procent byl však převeden na větší délku brány s dráhou kolem 4 cm a tím už byl dobře pozorovatelný.
Řešení: Stačilo z hromady přestavníků MP1 v2 několik vyzkoušet a vyměnit za jiný. U jiných přestavníků nebyl překmit pozorovatelný, liší se tedy kus od kusu. Přestavník s překmitem se použije u výhybek, kde ho struna dopruží a pár procent přes okraj na dráze jazyku kolem 2 mm nebude vadit ani vidět.
Přístupnost v kolejišti
Pro servisní zásahy je vhodné, aby byl přestavník v kolejišti zabudován tak, aby bylo možné protáhnout šroubovák zboku k uchycení struny a zespodu k výměně celého přestavníku. Oprava přestavníku zabudovaného nepřístupně pod krajinou často vyžaduje destrukci části kolejiště.
Řešení: Umístění přestavníku je nutné plánovat spolu s kolejištěm. Boční přístup obvykle zajistí servisní otvory. V případě vícepodlažního kolejiště se zespodu nepřístupná výhybka řeší posunem přestavníku do strany nebo je výhybka i s přestavníkem na oddělitelné desce, kterou lze bez větší destrukce kolejiště a krajiny vytáhnout, elektricky odpojit a seřídit chod přestavníku s výhybkou mimo kolejiště.
Pořadí přestavování kontaktů MP5
V přestavníku MP5 jsou čtyři mikrospínače. Při přestavování z jedné polohy do druhé se spínače přepínají postupně. Zde je tabulka pořadí jejich sepnutí.
Kontakty přepínačů AUX1 a AUX2 jsou v pozici poz1 propojeny dle schématického nákresu na přestavníku, tyto vývody označuji písmenem a. Druhá poloha je sepnutá až v pozici poz2, tyto vývody označuji písmenem b. Koncové vypínače poz1 a poz2 připojené na motor se střídavě odepnou, pokud přestavník dojede do jedné z krajních poloh.
Stav | poz1 | poz2 | AUX1 | AUX2 |
---|---|---|---|---|
poz1 koncová | 0 | 1 | AUX1a | AUX2a |
přesun do poz2 | 1 | 1 | AUX1a | AUX2a |
přesun do poz2 | 1 | 1 | AUX1a | AUX2b |
přesun do poz2 | 1 | 1 | AUX1b | AUX2b |
poz2 koncová | 1 | 0 | AUX1b | AUX2b |
přesun do poz1 | 1 | 1 | AUX1b | AUX2b |
přesun do poz1 | 1 | 1 | AUX1a | AUX2b |
přesun do poz1 | 1 | 1 | AUX1a | AUX2a |
poz1 koncová | 0 | 1 | AUX1a | AUX2a |
Přestavníky MTB podrobněji
přestavník MTB MP1

Přestavník MP1 se už nevyrábí, byl nahrazen přestavníkem MP1 v2. Výrobce i prodejci však druhou verzi nabízejí s původním označením, návodem a obrázkem, i když potisk už vypadá jinak.
Základní přestavník určený pro třívodičové zapojení se společným plusem. Přestavník má šroubovací svorkovnici, tři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9 mm) a jeden zabudovaný přepínač vyvedený na svorkovnici. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty.
V této starší verzi je motor přímo na desce spojů, pohyb vaček na mikrospínače je přenášen pomocí kyvných pák, zespodu jsou tři šroubky a v cestě přepínače je vratná tepelná pojistka.
přestavník MTB MP1 v2

Základní přestavník určený pro třívodičové zapojení se společným plusem. Přestavník má šroubovací svorkovnici, tři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9 mm) a jeden zabudovaný přepínač vyvedený na svorkovnici. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty. Nahrazuje starší přestavník MP1.
vlastnosti
- Rozměry udává výrobce 28 × 40 mm, tj. pouze horní kryt bez děr k uchycení a konektoru.
- Naměřil jsem celkové rozměry: 42,2 mm (š) × 41,1 mm (v) × 16,7 mm (h).
- Díry k uchycení: rozteč os 35,9 mm, průměr 2,7 mm, délka 8,6 mm.
- Vzdálenost od středu upevňovacích děr ke struně je 12 mm.
- V návodu je výrobcem doporučené napájení stejnosměrné nebo střídavé, 8–16 V, odběr cca 150 mA, pouze při chodu. (Na potisku pouzdra je 9–14 V stejnosměrných nebo 12–15 V střídavých.)
- Výrobcem udávaná spotřeba okolo 150 mA.
- Změřená spotřeba je zhruba 120 mA naprázdno a 130 mA zatížený při 12 V DC, pouze při pohybu.
- Doba přestavování mezi polohami je asi 0,8 s při 12 V DC.
- Pořadí svorek dle návodu: f2, f1, AUX1, poz1, +COM, poz2.
polohy přepínačů
- Při nastaveném zdvihu 6 mm (z výroby):
- napájením poz1 přestaví vlevo, spojeno f1+AUX1,
- napájením poz2 přestaví vpravo, spojeno f2+AUX1.
- Při nastaveném zdvihu 3 nebo 9 mm:
- napájením poz1 přestaví vpravo, spojeno f1+AUX1,
- napájením poz2 přestaví vlevo, spojeno f2+AUX1.
- Bez ohledu na nastavení zdvihu (polohu běžce):
- napájením poz1 se spojí svorky f1+AUX1,
- napájením poz2 se spojí svorky f2+AUX1.
- Pohyb vztažen k orientaci textového potisku na přestavníku.
přestavník MTB MP4

Rozšířený přestavník určený pro třívodičové zapojení nebo dvouvodičové zapojení se změnou polarity. Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty. Nahrazuje starší přestavník MP5.
Třívodičové zapojení má společný pól (plus nebo mínus) na svorce +COM a směr přestavníku se přepíná opačným pólem (mínus nebo plus) přivedeným na svorku M1 nebo M2.
Dvouvodičové zapojení vyžaduje stejnosměrné napájení připojené pouze mezi svorky M1 a M2. Směr přestavníku se mění změnou polarity. Svorka +COM se nepoužívá.
Oproti přestavníku MP5 má MP4 delší jednořadý konektor a na něm devět svorek.
vlastnosti
- Rozměry výrobce neuvádí.
- V návodu výrobce doporučené napájení přímo neuvádí, ale přetiskuje pouzdro, na kterém je 9–14 V stejnosměrných nebo 12–15 V střídavých. Odběr cca 150 mA, pouze při chodu.
- Pořadí svorek v konektoru:
- M1, AUX1a, AUX1b, AUX1, +COM, AUX2, AUX2a, AUX2b, M2.
přestavník MTB MP5

Přestavník MP5 se už nevyrábí, byl nahrazen přestavníkem MP4. Prodejci ho však stále nabízejí (2025).
Rozšířený přestavník určený pro třívodičové zapojení se společným plusem nebo dvouvodičové zapojení se změnou polarity. Přestavník má dvouřadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty.
Třívodičové zapojení má společný plus na svorce COM a směr přestavníku se přepíná mínusem na svorku poz1 nebo poz2.
Dvouvodičové zapojení vyžaduje propojení svorek M2a a M2b. Směr přestavníku se mění změnou polarity stejnosměrného napětí přivedeného na svorku COM a spojené M2a a M2b. Svorky poz1 a poz2 se nepoužívají.
Pozor, zabudované přepínače nepřepínají současně (problém smyčky a jazyků) a při pohybu jsou kontakty poz1 a poz2 propojené (problém v kolejové spojce a zkrat na dekodéru).
vlastnosti
- Rozměry udává výrobce 30 × 42 mm, tj. pouze horní kryt bez děr k uchycení a konektoru.
- Naměřil jsem: 62 mm (š) × 42,4 mm (v) × 19 mm (h) = celkové rozměry se zapojeným konektorem.
- Díry k uchycení: rozteč os 37,1 mm, průměr 2,6 mm, délka 8,6 mm.
- Vzdálenost od středu upevňovacích děr ke struně je 12 mm.
- Základna přestavníku je 0,5 mm širší a o 1 mm delší než MP1 v2.
- V návodu je výrobcem doporučené napájení stejnosměrné nebo střídavé, 10–16 V, odběr cca 150 mA, pouze při chodu. (Na potisku pouzdra je 9–14 V stejnosměrných nebo 12–15 V střídavých.)
- Změřená spotřeba je zhruba 100 mA naprázdno a 120 mA zatížený při 12 V DC, pouze při pohybu.
- Doba přestavování mezi polohami je cca 0,9 s při 12 V DC.
- Pořadí svorek v konektoru:
- horní: AUX1a, AUX1b, AUX1, poz1, COM, poz2,
- spodní: M2a, nic, M2b, AUX2, AUX2b, AUX2a.
polohy přepínačů
- Při nastaveném zdvihu 6 mm (z výroby) nebo 12 mm:
- napájením poz1 přestaví vlevo,
- napájením poz2 přestaví vpravo.
- Při nastaveném zdvihu 3 nebo 9 mm:
- napájením poz1 přestaví vpravo,
- napájením poz2 přestaví vlevo.
- Bez ohledu na nastavení zdvihu (polohu běžce):
- napájením poz1 se spojí svorky
- AUX1+AUX1a,
- AUX2+AUX2a,
- napájením poz2 se spojí svorky
- AUX1+AUX1b,
- AUX2+AUX2b.
- napájením poz1 se spojí svorky
- Pohyb vztažen k orientaci textového potisku na přestavníku.
přestavník MTB MP6

Přestavník MP6 se už nevyrábí, byl nahrazen přestavníkem MP8. Prodejci však stále nabízejí poslední kusy MP6 (01/2025).
Rozšířený přestavník určený pro čtyřvodičové zapojení s impulzním spínáním (trvalé plus a mínus, dva kontakty spínané impulsem k mínusu). Přestavník má dvouřadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a tři zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty.
Přestavník se přepíná krátkým impulzem (10 ms a více) na svorce poz1 nebo poz2 pomocí signálu mínus. Trvalé napájení na svorkách +V a −V zajistí dokončení pohybu. Je vhodný například pro přepínání výhybek tlačítky nebo kolejovými obvody (například infračidlem), u kterých není zajištěna zhruba jednosekundová doba sepnutí potřebná pro jisté přestavení přestavníku MP5 nebo MP4. Při aktivaci obou vstupů současně přestavník zůstane v jedné z poloh a nemění ji, narozdíl od MP1 v2 a MP5.
Ze tří přepínacích kontaktů na přestavníku MP6 jsou dva (AUX1 a AUX2) vyvedeny na konektor všemi třemi kontakty a třetí přepínač má vyvedeny jen dva výstupy (fb1 a fb2), které podle polohy připíná k mínus pólu. Je vhodný jako zpětná vazba polohy.
Přestavník MP6 má signalizační úspornou LED umístěnou pod obdélníkem vedle nápisu MTB, která svítí při zapnutém napájení. V klidu má LED a tím i celý přestavník odběr asi 1 mA. Přestavník má pod konektorem zabudované bipolární relé, které zajišťuje paměť, kam se má přestavovat.
vlastnosti
- Rozměry udává výrobce 30 × 42 mm, tj. pouze horní kryt bez děr k uchycení a konektoru.
- Naměřil jsem: 68,8 mm (š) × 43 mm (v) × 19,4 mm (h) = celkové rozměry se zapojeným konektorem.
- Díry k uchycení: rozteč os 37,3 mm, průměr 2,7 mm, délka 8,6 mm.
- Vzdálenost od středu upevňovacích děr ke struně je 12 mm.
- V návodu je výrobcem doporučené napájení pouze stejnosměrné, 10–16 V, odběr cca 150 mA, pouze při chodu. Vyžaduje trvalé napájení. (Na potisku pouzdra je 9–14 V stejnosměrných nebo
12–15 V střídavých– střídavé napětí je zjevná chyba vzniklá kopírováním potisku z přestavníku MP5.) - Změřená spotřeba při 12 V:
- motor bere 100 mA naprázdno a 120 mA zatížený,
- v klidu svítí úsporná LED 1 mA,
- vstupy poz1 a poz2 odebírají 17 mA každý, zřejmě optočlen a relé.
- Zjistil jsem, že při napájení 12 V byl přestavník MP6 bez zátěže na hraně spolehlivosti, kdy vůbec přestaví, doporučuji napájení 15 V.
- Pořadí svorek v konektoru:
- horní: AUX1a, AUX1b, AUX1, poz1, +V, poz2,
- spodní: fb1, −V, fb2, AUX2, AUX2b, AUX2a.
polohy přepínačů
- Při nastaveném zdvihu 6 mm (z výroby) nebo 12 mm:
- napájením poz1 přestaví vlevo,
- napájením poz2 přestaví vpravo.
- Při nastaveném zdvihu 3 nebo 9 mm:
- napájením poz1 přestaví vpravo,
- napájením poz2 přestaví vlevo.
- Bez ohledu na nastavení zdvihu (polohu běžce):
- napájením poz1 se spojí svorky
- AUX1+AUX1a,
- AUX2+AUX2a,
- fb1+[−V],
- napájením poz2 se spojí svorky
- AUX1+AUX1b,
- AUX2+AUX2b,
- fb2+[−V].
- napájením poz1 se spojí svorky
- Pohyb vztažen k orientaci textového potisku na přestavníku.
přestavník MTB MP7

Přestavník MP7 se už nevyrábí. Teoreticky ho může nahradit přestavník DP16.
Rozšířený přestavník určený pro čtyřvodičové zapojení s impulzním spínáním (trvalé plus a mínus, dva kontakty spínané střídavě se změnou polarity). Přestavník má dvouřadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a tři zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty.
Přestavník se přepíná trvalým signálem nebo i krátkým impulzem (10 ms a více) mezi svorkami M1 a M2 pomocí změny polarity o napětí aspoň 10 V. Trvalé napájení na svorkách +V a −V zajistí dokončení pohybu. Je vhodný pro dekodéry, které jsou určené pro mžikové přestavování magnetoelektrických přestavníků se změnou polarity.
Ze tří přepínacích kontaktů na přestavníku MP6 jsou dva (AUX1 a AUX2) vyvedeny na konektor všemi třemi kontakty a třetí přepínač má vyvedeny jen dva výstupy (fb1 a fb2), které podle polohy připíná k mínus pólu. Je vhodný jako zpětná vazba polohy.
Přestavník má signalizační úspornou LED umístěnou pod obdélníkem vedle nápisu MTB, která svítí při zapnutém napájení. V klidu má LED a tím i celý přestavník odběr asi 1 mA.
vlastnosti
- Rozměry udává výrobce 30 × 42 mm, tj. pouze horní kryt bez děr k uchycení a konektoru.
- Reálné rozměry odpovídají přestavníku MP6.
- V návodu je výrobcem doporučené napájení pouze stejnosměrné, 10–16 V, odběr cca 150 mA, pouze při chodu. Vyžaduje trvalé napájení. (Na potisku pouzdra je 9–14 V stejnosměrných nebo
12–15 V střídavých– střídavé napětí je zjevná chyba vzniklá kopírováním potisku z přestavníku MP5.) - Pořadí svorek v konektoru:
- horní: AUX1a, AUX1b, AUX1, M1, +V, M2,
- spodní: fb1, −V, fb2, AUX2, AUX2b, AUX2a.
- Podle výrobce
- v poloze poz1 je kontakt fb1 spojen s −V,
- v poloze poz2 je kontakt fb2 spojen s −V.
- Spínací kontakty M1 a M2 jsou galvanicky odděleny od napájení.
přestavník MTB MP8

Rozšířený přestavník určený pro čtyřvodičové zapojení s impulzním spínáním (trvalé plus a mínus, dva kontakty spínané impulsem k mínusu). Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty. Nahrazuje starší přestavník MP6.
Přestavník se přepíná krátkým impulzem (40 ms a více) na svorce Poz1 nebo Poz2 pomocí signálu mínus. Trvalé napájení na svorkách +V a −V zajistí dokončení pohybu. Je vhodný například pro přepínání výhybek tlačítky nebo kolejovými obvody (například infračidlem), u kterých není zajištěna zhruba jednosekundová doba sepnutí potřebná pro jisté přestavení přestavníku MP5 nebo MP4.
Ze dvou přepínacích kontaktů na přestavníku MP8 je jeden (AUX1) vyveden na konektor všemi třemi kontakty a druhý přepínač má vyvedeny jen dva výstupy (fb1 a fb2), které podle polohy připíná k mínus pólu. Je vhodný jako zpětná vazba polohy.
vlastnosti
- Rozměry: 30 mm (š) ×
42 mm(d) – jde o zřejmou chybu na webu výrobce. Text včetně rozměru je podle kontextu zkopírovaný ze staršího přestavníku. Podle proporcí obrázku vychází rozměr pouzdra zhruba na 30×50 mm (bez uchycovacích děr a konektoru). - Výrobcem doporučené napájení je pouze stejnosměrné, 9–14 V. Vyžaduje trvalé napájení.
- Pořadí svorek v konektoru:
- Poz1, AUX1a, AUX1b, AUX1, +V, −V, fb1, fb2, Poz2.
přestavník MTB MP10

Rozšířený přestavník určený pro třívodičové zapojení nebo dvouvodičové zapojení se změnou polarity. Má sníženou rychlost a zvýšenou sílu, vhodnou i pro větší měřítka. Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3,5, 6, 9,5, 12,5 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na čtyři vruty.
Výrobce tímto přestavníkem cílí také na uživatele konkurenčního výrobku Tortoise (želva). Zvolil proto stejnou barvu rámu, barvu jezdce, rozpětí uchycovacích otvorů a pořadí vývodů na konektoru. Srovnávám níže.
Třívodičové zapojení má společný pól (plus nebo mínus) na svorce +COM a směr přestavníku se přepíná opačným pólem (mínus nebo plus) přivedeným na svorku M1 nebo M2.
Dvouvodičové zapojení vyžaduje stejnosměrné napájení připojené pouze mezi svorky M1 a M2. Směr přestavníku se mění změnou polarity. Svorka +COM se nepoužívá. Pozor, v návodu výrobce zkopíroval text dvouvodičového zapojení z přestavníku MP5, který však u MP10 neplatí. Obrázek zapojení je správně.
vlastnosti
- Rozměry: základna má rozměr jako přestavník želva.
- V návodu výrobce doporučené napájení přímo neuvádí, ale přetiskuje pouzdro, na kterém je 9–14 V stejnosměrných nebo 12–15 V střídavých. Odběr cca 150 mA, pouze při chodu.
- Pořadí svorek v konektoru:
- M1, AUX1a, AUX1b, AUX1, +COM, AUX2, AUX2a, AUX2b, M2.
přestavník MTB DP4

Rozšířený přestavník se zabudovaným DCC dekodérem určený pro připojení k DCC rozvodu, ze kterého se i napájí. Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3, 6, 9, 12 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na dva vruty.
Na přestavníku je indikační LED a tlačítko k testování chodu, reverzu chodu a zapnutí programování. Pro testovací účely je možné přestavník napájet i stejnosměrným napětím 9–15 V dle polarity svorky DCC+.
vlastnosti
- Rozměry výrobce neuvádí.
- Výchozí interní adresa: 8,
- Roco offset +1, výchozí: 9,
- Piko a Lenz Offset −3, výchozí: 5.
- Pořadí svorek v konektoru:
- DCC, AUX1a, AUX1b, AUX1, AUX2, AUX2a, AUX2b, DCC+.
přestavník MTB DP10

Rozšířený přestavník se zabudovaným DCC dekodérem určený pro připojení k DCC rozvodu, ze kterého se i napájí. Má sníženou rychlost a zvýšenou sílu, vhodnou i pro větší měřítka. Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3,5, 6, 9,5, 12,5 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na čtyři vruty.
Na přestavníku je indikační LED a tlačítko k testování chodu, reverzu chodu a zapnutí programování. Pro testovací účely je možné přestavník napájet i stejnosměrným napětím 9–15 V dle polarity svorky DCC+.
vlastnosti
- Rozměry: základna má rozměr jako přestavník želva.
- Výchozí interní adresa: 8,
- Roco offset +1, výchozí: 9,
- Piko a Lenz Offset −3, výchozí: 5.
- Pořadí svorek v konektoru:
- DCC, AUX1a, AUX1b, AUX1, AUX2, AUX2a, AUX2b, DCC+.
přestavník MTB DP16

Rozšířený přestavník se zabudovaným DCC dekodérem určený pro připojení k DCC rozvodu, ze kterého se i napájí. Umožňuje DCC ovládání a manuální ovládání pomocí dvou vstupů. Má sníženou rychlost a zvýšenou sílu, vhodnou i pro větší měřítka. Přestavník má jednořadý konektor, čtyři nastavitelné délky zdvihu (3,5, 6, 9,5, 12,5 mm) a dva zabudované přepínače vyvedené na konektor. Přizpůsoben je pro podpovrchovou montáž na čtyři vruty.
Na přestavníku je indikační LED a tlačítko k testování chodu, reverzu chodu a zapnutí programování. Pro testovací účely je možné přestavník napájet i stejnosměrným napětím 9–15 V dle polarity svorky DCC+.
Přestavník je navíc možné ovládat pomocí dvou vstupů MAN biDIR, na které se pro přepnutí přivede stejnosměrné napětí (12 V, 4 mA), polarita určí směr přestavení. Se dvěma rezistory umí nahradit třívodičové zapojení. Signál DCC má přednost.
Ze dvou přepínacích kontaktů na přestavníku DP16 je jeden (AUX1) vyveden na konektor všemi třemi kontakty a druhý přepínač AUX2 má vyvedeny jen jeden výstup, který střídavě přepíná mezi svorkami DCC+ a DCC, slouží tedy k napájení srdcovky výhybky, pokud je přestavník napájen ze stejného DCC rozvodu jako koleje.
vlastnosti
- Rozměry: základna má rozměr jako přestavník želva.
- Pořadí svorek v konektoru:
- DCC, AUX1a, AUX1b, AUX1, AUX2, biDIR, biDIR, DCC+.
Návody (PDF)
- MP1 a MP1 v2
- MP4
- MP5
- MP6
- MP7
- MP8 (návod není, pouze schéma zapojení, funkce jako MP6)
- MP10
- DP4 a DP10
- DP16 (návod není, ale funkce vychází z DP10)
Porovnání se želvou
Výrobce MTB představil motorický přestavník MP10 a digitální přestavníky DP10 a DP16 na stejných rozměrech základny 2×2 palce / 5×5 cm a se stejně zapojeným konektorem jako konkurenční přestavník Tortoise (želva). Zřejmě chce usnadnit výměnu modelářům, kteří daný přestavník používají. Nabízí se tedy srovnání vlastností.
Motorický přestavník želva se vyrábí v USA, má větší rozměry a mezi modeláři je znám pro svou spolehlivost. Je konstruován tak, že nepotřebuje koncové vypínače, trvalý proud motorem mu nevadí.
vlastnosti | MP10 | Tortoise |
---|---|---|
cena (01/2025) | 370 Kč | 532 Kč |
výška pouzdra | 2 cm | 8,3 cm |
ovládání 3 vodiči | ANO | NE (existuje však redukce) |
ovládání 2 vodiči se změnou polarity | ANO | ANO |
připojení kabeláže | odpojitelný šroubovací konektor | pájecí plošky (konektor lze dokoupit) |
koncové vypínače | ANO | NE (nepotřebuje) |
počet přepínačů vyvedených na konektor | 2 | 2 |
přepínače přepínají současně | NE (zjištěno u MP5) | ANO |
spolehlivé napájecí napětí | 12–15 V | 7–12 V |
odběr proudu při chodu | 150 mA | 4 mA |
odběr proudu v koncové poloze | 0 mA | 15 mA |
odběr proudu v koncové poloze i s kontrolkou LED | 10 mA (podle schématu) | 15 mA (v sérii s motorem) |
doba přestavování při 12 V | asi 1 s | asi 3 s |
jezdec v koncové poloze bez napájení | fixován | velmi pevný |
Zdroje dat
Obrázky přestavníků jsem buď vyfotil nebo čerpal ze stránek výrobce. Návody jsem pořídil na stránkách výrobce nebo z obchodu itvlaky.cz. Informace vycházejí z vlastní zkušenosti. Hodnoty napětí a proudu jsou z návodů, případně z potisku přestavníků. Některé zjevně chybné informace z webu, návodů a potisků opravuji v textu. Popis přestavníku Tortoise (želva) najdete na webu výrobce (anglicky).
- MTB model – výrobce přestavníků MTB – www.mtb-model.com
- IT vlaky – prodejce s archivními návody – www.itvlaky.cz
- Circuitron – výrobce přestavníků Tortoise – www.circuitron.com
Závěr
V článku jsem se snažil shrnou technické vlastnosti přestavníků MTB a předvést řešení nestandardních situací, které jsem už s těmito přestavníky řešil.
Výrobce MTB se podle poslední produkce od roku 2024 snaží konkurovat přestavníkům Tortoise, které však na mě působí kvalitněji. Pro dobrý poměr ceny a kvality přestavníky MTB doporučuji členům klubu na většinu modulů, už proto, že je používáme ke spokojenosti dlouhou dobu. Ostatní modeláři ať si vyberou přestavník podle svých preferencí.
Sám bych na klubové TT moduly použil přestavníky:
- při ovládání přepínačem: MP1 v2,
- při ovládání dekodérem MGP nebo dvěma přepínači v sérii: MP4 (dříve MP5) nebo želvu ve dvouvodičovém zapojení,
- při ovládání tlačítky či IR senzorem: impulzní MP8 (dříve MP6),
- při ovládání DCC: DP4.
Z přestavovacích zařízení se mně v klubu neosvědčila letecká serva. Levná serva nás třeba v Mutěnicích stála výrobu držáků pro přepínače a následné pořízení DCC centrály, drahého zdroje, pokročilého ovládacího pultu s kodérem a netriviální zapojování a oživování stanice na každém setkání. Serva po investicích fungují celkem dobře, ale troufnu si tvrdit, že zapojení motorických přestavníků libovolného výrobce by bylo výhodnější, nejen finančně.
Budu rád za případné doplnění zkušeností v komentáři nebo klubovém e-mailu. Dotazy k navrhovaným řešením rád zodpovím. S případným rozbitým přestavníkem se ale obracejte přímo na svého prodejce.
David
Moduly Brno
2 komentáře
Děkuji za perfektní souhrn i detailní posouzení všech variant! Nedávno jsme narazili na to, že MTB má nové přestavníky a tenhle článek přišel jako na zavolanou!
Je jen škoda, že MTB ty věci neumí dotáhnout – chyby v potisku, návodech i semtam konstrukci…
Velice dobrý článek.Mně však přestavníky MTB moc nepřesvedčily. Pro jejich použití hovoří cena a téměř bezpracná montáž,tady bych třeba přivítal kdyby upevňovací podélné otvory byly soběžné s přestavovacím mechanizmem z důvodu jemného doladění polohy.Myslím,že se nám v KŽM Karviná stalo,že při trochu silnějším dotažení upevňovacích šroubku plast praskl.Kladem těchto přestavníku může být však i to,že pokud na setkání přestavník odejde je výměna poměrně snadná.
Osobně však dávám přednost servům.Ano náklady jsou vyšší upevnění serv vyžaduje výrobu držáku + struna.