Potřeba elektrické kompatibility nejen mezi členy klubu, ale i k případnému spojování našich modulů s moduly jiných klubů, nás přiměla zabývat se otázkou vzájemné kompatibility i po elektrické stránce.
V otázce elektrické kompatibility jsme vycházeli z norem klubu Zababov. Hned v začátku jsme přijali myšlenku digitálního ovládání vlaků na rozšířeném standardu DCC.
Při provozu rozlišujeme podle skutečnosti základní funkce na výpravčího a strojvedoucího. Strojvedoucí pomocí svého ovladače řídí jeden vlak, chodí s ním podél moduliště a dbá na pokyny a signály výpravčích. Výpravčí ovládá jen svoji stanici, přilehlé úseky a vlaky řízené strojvedoucími pomocí nástrojů nezávislých na jízdě vlaků.
Vzhledem k nedostatečné prezentaci ostatních klubů v otázkách výběru společné centrály, zesilovačů a dostupnosti ovladačů LocoNet jsme původně zvolili nám dostupný a jednoduchý systém založený na levných komponentech Roco a sběrnici XpressNet (RocoNet). Vše je však budováno tak, aby nebyl problém jednoduše přejít na sběrnici LocoNet užívanou jinými kluby.
V roce 2013 jsme do klubu pořídili centrálu Roco Z21, která nám kromě ovládání vlaků ovladači MultiMaus umožnila ovládat jízdu vlaků bezdrátově na telefonech a tabletech.
V letech 2016 – 2017 jsme si pořídili bezdrátové telefony do stanic a bezdrátové myši. Zvýšil se komfort obsluhy a zjednodušilo tahání kabeláže. Každou noc ale nabíjíme baterie v ovladačích, což za pohodlí obsluhy stojí.
Při stavbě kolejiště mezi moduly taháme několik kabelů:
- DCC
- napájení a informace pro jízdu vlaků
- zabudovává se do každého modulu
- má podobu dvou tlustých kabelů spojených s kolejnicemi
- spojení mezi moduly je realizováno banánkem a zdířkou
- zdrojem signálu je DCC centrála, obvykle přes zesilovače
- MB-Net
- sdružené vedení několika signálů:
- kopie DCC signálu centrály pro zesilovače,
- XpressNet pro použití myší ve stanicích,
- 12 V pro napájení myší a staničních hodin,
- hodinový signál do staničních hodin.
- má podobu upraveného datového kabelu zakončeného RJ-45,
- vývod je v každé stanici či v místě potřeby realizován krabičkou s odbočkou.
- sdružené vedení několika signálů:
Další informace o elektrickém zapojení kolejiště
Aktualizováno 10/2018.