Drezína MUV-69, díl druhý

DSC00969 (Medium)

Digitalizace

V minulém díle jsem popsal stavbu pojezdu. Ten nyní jezdí dobře a spolehlivě. Nicméně v klubu, kde chci s muvkou po modulech jezdit, používáme digitál. Sice lze v digitálu jezdit s jedním analogovým vozidlem. Jeho motor ale nesmí mít hrníčkové (coreless) jádro, protože by ho napětí v kolejích spálilo. Kartáčovým motorům tohle nevadí. Ve stavebnici je však dodáván velmi kvalitní miniaturní motorek, se kterým se na digitál bez dekodéru nesmí. Proto budu muset pojezd digitalizovat.

DSC00945 (Medium)

Je už dobře známo, že u sestavené muvky i s karoserií se dekodér vejde mezi motor a střechu. Tím se však zaplácne celý vnitřní prostor kabiny a znehodnotí se částečný průhled skrz, který stavebnička umožňuje. Na obrázku je dekodér zkusmo položen na motorku.DSC00942 (Medium)Dekodér použiju LENZ Gold Mini s drátovými vývody. DSC00941 (Medium)Dekodér svou plochou zabírá necelou polovinu půdorysu kabinky. Jenže co když budu drzý a řeknu si, že sympatický, i když omezený průhled kabinou chci zachovat. Lze to vůbec od tak malého vozidla požadovat? Ano lze. DSC00946 (Medium)Chce se to jen nebát a pohrát si s polohou dekodéru. A nebýt úzkostlivý nad pečlivě sestaveným pojezdem.

Průhled kabinou bez dekodéru, který bych rád zachoval.

DSC00948 (Medium)Místo pro dekodér v dostatečné velikosti se našlo z boku motorku z levé (nebo pravé) strany. Já ho dám zleva.DSC00957 (Medium)Jenže pro tuto úpravu bude nutno učinit několik radikálních řezů „do živého“. Přesněji z obou kulis držících motor a bočnice pojezdu jsem vyřízl část mosazi. Vodorovně je v bočnici řez veden malý kousek nad packami kulis zapadajících do bočnice tak, aby tento spoj nebyl porušen. Uřízne se tak vlastně výčnělek bočnice pojezdu, který svým tvarem připomíná plochý konektor „faston“. Svislé řezy jsou dva. V každé kulise jeden. Ty jsou vedeny tak, aby otvor motoru byl krytý dostatkem mosazné masy, ale zároveň je mosazi odebráno tolik, aby se vešel i s rezervou dekodér.DSC00956 (Medium)Je tam z boku vlastně vytvořen odřez. Mechanicky vzato tam ten materiál zdánlivě nechybí. Ale něčemu ano, hmotnosti. Nezdá se to, ale tak malému vozidlu chybí na váze každá pilina. Ale nevadí, snadno chybějící váhu doplníme. Odřez je nutno pečlivě opracovat a  vše důkladně zbavit i nejjemnějších pilin.

Váhu jsem doplnil pomocí klempířského olověného plechu tl.1mm.DSC00958 (Medium)
Otevřený prostor jsem zadekloval. Olověný plech je tak měkký, že ho lze v této tloušťce snadno stříhat malýma nůžkami.DSC00960 (Medium)V rozích jsem polohu zajistil zapájením cínem. Dlužno dodat, že v pojezdu je spousta dutin a prázdných míst, která by šla různě vycpat. Prakticky vzato by šlo oříznout rám stejně i z druhé strany a možná by se tam vešel i zvukový dekodér a repro pak nahoru mezi střechu a motor. Ale se zvukáči nemám zkušenost a nevím, jak jsou velké.

Ve výřezu pro dekodér jsem pak vytvořil izolované lůžko z tuhé folie, kterou mám z obalů statické trávy od Mnitky. Folie je přehnuta a zezadu zabroušena, aby se mi líp lepila a vám líp viděla.

DSC00961 (Medium)Na místo jsem ji přilepil gelovkou.

A na toto místo jsem pak do kapky tavného lepidla vtlačil dekodér.DSC00965 (Medium)Tavné lepidlo jsem však nechal malinko zavadnout, aby jeho vysoká teplota dekodér nepoškodila.  DSC00966 (Medium)Zezadu kolem náhonu zbývá pořád velké množství místa, které by jinak zaujal setrvačník. Napadlo mě, že by se dva plošáčky, na kterých mám připájené přívody od sběračů, daly protáhnout až po horní hranu motoru a mezi nimi naletovat opět příčku z kuprextitu a tu použít např. pro konektor ke světlům ve střeše, nebo jinak. Zní to neuvěřitelně, ale je to velmi prostorné vozidlo.

Kabely od dekodéru jsem pak rozvedl po celém pojezdu. Lajznul jsem si dokonce i odpájení šedého a oranžového vodiče z dekodéru a místo nich připájel přímo vodiče od motorku.DSC00969 (Medium)Vodiče k pájecím ploškám od sběračů jsem protáhl vyvrtanými otvory. Jsou vidět na obrázku po obou stranách motoru ve spodní části.DSC00964 (Medium)Tyto dírky je nutno zhotovit skrz obě kulisy motoru až k pájecím ploškám sběračů. Tím nám nebudou kablíky nikde zavazet.

DSC00970 (Medium)Z pojezdu tak zůstanou vyčnívat jen modrý společný plus a žlutý a bílý minus pól pro LED světla na střeše. Tyto vodiče jsem táhl po horní hraně motoru a mezi kulisy vedle motoru jsem je protáhl dalším vyvrtaným otvorem v přední kulise. Tím jsem vodiče dostal na opačnou stranu, než mám dekodér. Je tam spousta  místa i pro konektor ze střechy a uložení kablíků.

Malý svazek vodičů jsem proti pohybu fixoval kapkou tavného lepidla, aby vše drželo v kompaktním celku.

DSC00969 (Medium)Připojení kablíků ke světlům vyřeším v dalším pokračování, kde bude popsána i stavba karoserie. Potom bude následovat stavba a připojení vozíku a zakončím to povrchovkou. Do kolika pokračování se to vejde, to ještě uvidím.

Tímto je pojezd zdigitalizován. Je odzkoušen a jezdí výtečně. Dokonce i pomaleji, než na analog. Zvládá pomalé rozjezdy a na maximum by v přepočtu jel odhadem maximálně šedesátkou. Je pravdou, že se občas zadrhne. V této souvislosti přemýšlím nad powerpackem. Když už jsem ušetřil místo v kabině nad motorem, zdali by se prostor nedal vyplnit tantalovými kondenzátory. Troufl bych si dát kondenzátory na 12V s co nejvyšší kapacitou. Motorek má zanedbatelný odběr, a pokud i dekodér nebaští moc, možná by to stálo za úvahu a pár pokusů. Konec konců odřez lze provést i z druhé strany rámu bez ztráty hmotnosti po následném dovážení. Tím by se v kabině získal další prostor.

Nicméně abych jen netlachal, orientačně jsem po kabině digitalizovaného vozidla rozmístil pár tantalů (takhle by se vešlo 8 ks), abyste získali představu o tom, co lze s tímhle drobounkým vozítkem provádět za kouzla.DSC00977 (Medium)Momentálně je výška volného místa mezi střechou a kulisami motoru  3,5 mm a kulisy by šly ještě o cca 0,5 mm zbrousit, aby zůstalo dost mosazi na kulisách pro držení motoru. Pokud k tomu přičteme ještě možnost získat stejný prostor jako pro dekodér z druhé strany, bude místo na složení powerpacku z malých kondíků možná dostatečné.DSC00978 (Medium)Sice se tím úplně vyplní kabina, ale za jízdní vlastnosti by to stát mohlo.

Myšlenku powerpacku uvádím pro ty, kteří by rádi muvku provozovali bez vozíku. Já zatím spoléhám na sběr jeho dalších dvou náprav a to rozhodne, zdali budu s powerpackem dělat další pokusy, či nikoli. Nehledě na to, že spousta věcí patrně půjde ukrýt  pod podlahu vozíku. Možná i ta baterie tantalů a v kabině by se vytvořilo místo zvuk.

Pokračování příště.

 

MUV-69 – další díly seriálu

  1. Sestava a úpravy pojezdu
  2. Digitalizace (právě čtete)
  3. Stavba karoserie a osvětlení
  4. Přívěsný vozík PVK
  5. Dokončení a povrchovka

1 komentář

Dobrý večer můžu napsat pouze jedno za mě super podle vašeho návodu ji budu po novém roce skládat děkuju moc za rady .

Napsat komentář