Právě proběhnuvší modulové setkání našeho klubu avizované na diskuzi napovědělo ostrou zkoušku nejen magnetických držáků nohou, která dopadla na jedničku vzhledem k montážním a bouracím časům mých modulů, ale hlavně nových přepravních beden, které mi doposud bránily pokračovat v pracech na modulech. Důvod je jasný, vozit dvanáct volně ložených modulů v malém autě už dále nešlo. Také mně byla poněkud nesympatická manipulace s moduly a přepravními čely, která vyžadovala spoustu instalačního času a velkou opatrnost. I když ta je vyžadována vždy i s bednami. Je tam však minimalizován manipulační čas a z toho vznikající stres, který je původcem chyb. Pro bedny jsem se rozhodl také proto, že jde o výtečný skladovací prostředek neprodukující odpad jako např. smršťovací folie v případě balení modulů do přepravních čel. Pro celkovou bytelnost beden a dobrou ochranu modulů v nich bych se možná nebál risknout ani přepravu poštou či zasilatelem
Ale dosti teorií, ke kterým bude jistě mít mnoho modulářů připomínky, pojďme mrknout na to, jak jsem vyřešil konstrukci.
Volba materiálu padla na OSB desky pero/drážka tloušťky 12mm. Důvod je prostý, měl jsem je doma jako zbytek z nějakého obkládání. A navíc kdybych chytil překližku, bylo by mi ji líto rozporcovat na bedny a určitě bych začal zase kuchtit další moduly, a tomu jsem chtěl zabránit za každou cenu. OSB deska je surový neušlechtilý pohledově zajímavý plošný stavební a obalový materiál. Je o něco méně drolivý, nežli dřevotříska, ale za to mnohem pevnější. Je na každém z vás, co kdo použije.
Nejprve vnitřní uspořádání. Moje myšlenka byla modul do bedny jen zašoupnout a zaklapnout dveře s tím, že modul se tak měl stát v bedně nepohyblivý a ukotvený proti převrácení bedny a aspoň trošku chráněný proti otřesům.
Zvolil jsem proto zašupování modulu do bedny z čela. Na obou čelech, tedy na zadním čele a dvířkách jsou tvarové kusy překližky, které lícují do oválných otvorů v čelech modulu. Šlo to udělat i na spojovací díry, ale já jsem to udělal takhle. Modul je tak držen proti pohybu nahoru a nedojde k jeho poškození při převrácení bedny.
Dovřením dvířek se modul sevře a zajistí na špalíky a tím je ukotven.
Jako první jsem stavěl bednu na dva metrové moduly. Zde byla šance přepravovat moduly i s nohama. Proto jsem v jeho podpalubí vytvořil pro nohy prostor. Je přesně na všechny nohy, co potřebuji na setkání. Bedna je koncepčně stavěna jako uvnitř oddělená. Tedy každý prostor je oddělen plnou deskou. Nejen to se ale negativně projevilo na hmotnosti bedny. Proto jsem další bedny stavěl už jen jako jednoprostorové.
Ještě k té hmotnosti. Metrový modul je sám osobě na přenášení už celkem hamátný a mnohem náchylnější na poškození modelu na jeho rozhraních. Osobně už metrovky asi stavět nebudu. 80cm délky na modul je tak asi optimum. Metrová délka pak rozhodovala o velikosti bedny a tím i o její hmotnosti, které ještě navíc přidaly ty nohy. Jenže ty jsou zase do metrové bedny jako dělané, takže jsem toho prostě využil. Nicméně velká metrová bedna je v plném stavu výhradně dvouchlapová záležitost, sám mám co dělat s prázdnou bednou. Proto ji doma plním až po naložení na vozík.
U beden, které nemají plnou přepážku mezi moduly, je nutno dbát na pečlivé ukotvení všeho, co přečnívá ze spodku horního modulu. Visící kablík by na tom modulu dole mohl nadělat celkem paseku. Ale to budu řešit až s pracemi na jednotlivých modulech.
Dále bych zmínil rozměry bedny. Ty se odvíjely od vnějších rozměrů modulů, přidané tloušťky mirelonu, který je vidět v bednách jakožto ochrana a tloušťky OSB desky. Výšku beden jsem si pak stanovil jednoduše předpokládanou výškou porostů, budov, lamp, návěstidel, sloupů a pod. Tovární komín na vlečce předpokládám sundávací.
Ten mirelon mám nějaký zbytek od dilatační podlahové izolace. Má tloušťku 8mm a je z boků i na čelech. Modul je tak nejen dobře chráněn proti rázům, ale tím, že se nikde ničeho nedotýkají okraje povrchů modulu, můžu tak sypat i trávu přečnívající přes okraj, aniž by přepravou nějak výrazně trpěla. A možná se tím překryje i spára mezi dvěma smontovanými moduly, ale to se uvidí.
Jinak má původní myšlenka byla nohy modulu na setkání nechat procházet bednou a zajistit tak lepší stabilitu layoutu. Za prvé to kvůli rozměrům bedny nevyšlo, za druhé jsem to zkusil, ale nesvedl jsem přesně svrtat otvory a za třetí se ukázalo, že to bylo zcela zbytečné. Nechtělo se mi pouštět do sofistikovaných řešení, kde se přepravní bedna rozloží a stane se z ní nějaký stůl či jiná pomocná plocha. Prostě jsem to vyřešil tak, jako na snímku výše.
Uzavírání dvířek je na přezky, je to levné, rychlé, jednoduché, pevné.
Akorát musíte myslet na to, že přezky se musí zapustit do povrchu bedny, jinak to zlobí při přepravě. To platí i pro šrouby. A to jak zevnitř, tak z venku.
Na přenášení jsem použil opět kupované úchytky
Z fotek lze celkem snadno odezřít překládání jednotlivých dílů beden, aby je bylo možno použít na sezení. Díly jsou lepené na tupo Patexem Wood Super 3 a jištěné vruty do sádroše. U metrové bedny jsou vnitřní police podloženy na krajích pruhy OSB desky, ale není to nutné. Mirelon je uvnitř lepen sprejovým UHU lepidlem.
Že by bedny na setkání zavazely, se nemusíte bát. Lze je použít k lecčemu. Třeba i k sezení návštěv, k vytvoření zábran proti průchodu nezvanců, prostě všelijak.
Jsou ne o moc víc náročné na přepravu a skladování, nežli moduly vyskládané proti sobě v přepravních čelech. Nedoporučil bych pro jednomužnou manipulaci více jak dva moduly v bedně. A pokud máte místo někde na polici u stropu v garáži o rozměrech cca 84 × 50 × 44 cm připadající na dva osmdesátkové rovné moduly, určitě neváhejte do této skvělé ochrany nejen proti prachu jít.
Ještě malou zmínku bych si dovolil o obloucích. Já mám obloukové moduly s rovnými boky, však je znáte. Tím jsem si dost usnadnil výrobu beden a nijak jsem ji nekomplikoval. Prostě bedna kopíruje tvar modulů.
Šlo by to i pro oblé moduly, ať už jednostranně, nebo oboustranně oblé. Jen výroba bedny by byla náročnější.
U madel na bednách mám napsané, co kam patří a s dokončením modulů si nalepím na dvířka i jejich fotky, ať je vidět, co kam patří. Bedny jsem nijak neupřesnil a stavěl pro konkrétní moduly, ale univerzální rozměry zachovány jsou. Liší se jen výškou vnitřních přepážek kvůli plánované zástavbě. byl jsem varován, že pokud modul není vidět na přímo, vznikne zmatek při jejich dohledávání před vybalením. Ale nic takového se nedělo a letmý pohled na nápis na bedně stačil.
To by mohlo být k už tak dost obsáhlému článku vše. Příště třeba koukneme na plánovanou klubovou servisní bednu, nebo na moji bednu na příslušenství. Zbylo mi totiž ve vozíku ještě krapet místa a další moduly hned tak neplánuji.
pro Moduly Brno MirekTT
článek o obloukové přepravní bedně