Digitalizace a ozvučení 555.1

Jsem spíše milovník páté epochy,  ale již delší dobu na sobě pozoruji malou změnu. Toužím po třetí epoše a vůbec po parních strojích. Dlouho jsem přemýšlel jakou páru, ale v TT velikosti moc na výběr nemáme a já nechtěl nějakou málo frekventovanou kořistní lokomotivu. I když ta BR377 od Tilliga je moc pohledná, nakonec jsem se rozhodl pro koupi němky. Vybral jsem si 555.116 s usměrňovacími plechy. Protože pára je charakteristická svým vzhledem i zvukovým projevem, tak jsem si to nechtěl nechat ujít.

Jelikož návodů “ jak na to“ je na internetu málo, rozhodl  jsem se přispět  s mou verzí  digitalizace a ozvučení,  s níž Vás zde krok za krokem seznámím.

Digitalizaci a ozvučení jsem provedl dekodérem Zimo MX646 s nahraným zvukem od JacekModely a reproduktorem umístěným v kotli.

Zde je na obrázku již hotová ozvučená lokomotiva řady 555.116 od firmy Tillig

digi555_34

Koupil jsem u svého prodejce tento dekodér, který se vleze do tendru lokomotivy do patice NEM651. Důležité je, aby jste koupili dekodér s paticí otočenou o 90°. Prodejce mi zprostředkoval nahrátí zvuku od JacekModely. Současný rozruch kolem tohoto pána komentovat nebudu a všechny Vás ubezpečím, že zvuky od něj jsou nádherné a fungují.

digi555_2

Tendr otevřete tím, že sundáte maketu uhlí. Pod ní se Vám otevře prostor pro vložení dekodéru. V patici NEM651 je zasunut z výroby 90° adaptér. Ten bude potřeba vyjmout, stejně tak to malé závažíčko, které zde na fotce není, ale vyplňuje prostor a brání vložení většího dekodéru.

Na obrázku je zkusmo dekodér zasunut. Dva fialové dráty jsou přívody k reproduktoru.

digi555_3

Ovšem ty dráty k reproduktorům je potřeba protáhnout tendrem těsně nad podlahou a přivést je do lokomotivy. Proto je potřebné tendr rozdělat. Respektive sundat kastli tendru. To provedete tak, že vysunete ten malý bazmek (u nás v Brně normální výraz pro něco nepopsatelného, maďarům se tímto omlouvám), který vidíte na obrázku.

digi555_4

Z druhé strany je zasunut další bazmek s osvětlovacími lampami.

digi555_5

Přeskočím teď k samotné lokomotivě. Chci umístit reproduktor do kotle. K tomu ovšem potřebuji stroj rozebrat. No než jsem na to přišel, tak jsem dokonce rozebral celý stroj včetně pojezdu. A poskládat ho zpět byla pěkná maturita. Proto také píši tento článek, abych Vás ušetřil nervů. Pojezd nechte tedy být, půjdem na to jinak.

Nejprve si sundejte kabinu. Jde to snadno, je tam jen nacvaknutá, jen trochu odchýlíte spodní okraje.

digi555_7

Poté sundejte dveře na čele lokomotivy na kotli a to povysunutím.

digi555_8

Jde to lehce, obzvlášť když teď vidíte za co to drží. Poté sundejte usměrňovací plechy. Já to udělal opačně a není to zrovna vhodné.

digi555_9

Až  sundáte dvířka, lze kotel takto nadzvednout. Ta dvířka tam dělají jakousi zarážku. Na druhé straně kotle u topeniště jsou dva háčky. Pokud kotel posunete směrem dozadu, můžete ho sundat.

digi555_10

Teď si dejte pozor!!! Pod kabinou je ukrytá kinematika a po sundání celého kotle Vám určitě vystřelí pružinka,  pracujte pomalu, ať ji neztratíte.

digi555_11

Takto vypadá pojezd bez kotle. Pod topeništěm je chuchvalec drátů, který jen trochu usměrníte, ať Vám nepřekáží. Já si to takto pohlídal páskou. Jedna taková zajímavost je, že na tom plošňáčku je fukční ledka k reflektoru. Třeba si tu lampu reflektoru někdy dodělám:-)

digi555_12

Z kotle musíte dostat toto závaží. Což je asi nejtěžší operace. V kotli je to přilepeno tavnou pistolí. Odstranění lepidla je chirurgická práce a k tomu je zapotřebí ostrý skalpel. Já jsem ovšem nechtěl, aby lokomotiva ubrala na váze a proto jsem závaží nahradil kratší verzí samodomo vyrobeného. Je dokonce stejně težké. Jak je vidět z obrázku, je to závitová tyč a na ní 11 matek. Smyslem tohoto kratšího závaží je schovat se v kotli a uvolnit prostor v topeništi, kam přijde umístit reproduktor.

digi555_13

V mistě, kde je teď Zimo kostka, bylo původně vlepeno závaží.  Na jeho místo  je zkusmo vložen reproduktor s drátky protaženými do kabiny. Jelikož jsem chtěl, aby lokomotiva a tendr nebyli napevno spojené pomocí drátků k reproduktorům, použil jsem tyto konektory  k propojení.

digi555_14

Vyvrtal jsem dvě dírky a umístil jsem konektor tak,  aby byl těsně nad podlahou v kabině.

digi555_15

Asi takhle to kouká do stanoviště strojvedoucího.

digi555_16

Na kostku  jsem nalepil na oboustranku kousek molitanu a opět oboustrankou jsem ji přilípnul do kotle.

digi555_17

Spolu s konektorem jsem repro vložil do topeniště.

digi555_18

Poté jsem nasunul nové závaží.

digi555_19

Ze spodu to vypadá takto. Závaží nesmí být delší, aby nebránilo kompletaci a nedotýkalo se nějak extrémě reproduktoru. Pro jistotu jsem závaží z jedné strany oblepil molitanem.

digi555_20

Teď se už můžeme pustit do kompletace.

Usadíme na místo kinematiku a navlečeme na trny pružinku.

digi555_21

Přikryjeme kinematiku kotlem , aby nám nevyskočila pružinka a zasuneme jej na háčky posunutím dopředu.

digi555_22

Poté nasadíme kotel tak, aby se velký trn dostal do kotle.

digi555_23

Potom nasadíme usměrňovací plechy, pořád si hlídáme, aby byl kotel dole.

digi555_25

A vše zajistíme nasunutím dvířek, které zajistí kotel i usměrňovací plechy. Tímto krokem máme lokomotivu připravenou.

digi555_26

Přesuneme se tedy zpět k tendru. Ne levé straně je takový výstupek, kde je docela prostor na kablíky. Vyvrtnul jsem tedy dvě dírky na kablíky k repro.

digi555_27

Nasunul opatrně na tendr a vyzkoušel, zda-li to půjde zacvaknout.

digi555_28

Následně káblíky upravil, povytáhl a zasunul dekodér.

digi555_29

Zde jsem už jen nasadil uhlí.

digi555_30

Pak drátky délkově upravil tak, aby  byli tak akorát na ohnutí do budky. Na drátky naletoval druhý konektor.

digi555_31

Konektor se pak nasune.

digi555_32

Aby to vytvořilo takovou vlnku, a pak naklapnete spřáhlo konektor k tendru. Ještě by se hodilo, aby drátky byli černé, aby nebyli toliko vidět.

digi555_33

Ale po nasazení kabiny to ani vidět není,  ale začerním je samozřejmě.

digi555_34

Pak už se můžete kochat vzhledem a hlavně dokonalým zvukem.

digi555_35

Ke zhlédnutí Vám nabízím jedno video z posunu ve stanici Kobylí na Moravě.

2 komentáře

Ahoj,na drátky použij černou smršťovací izolaci,mohla by stačit….

Napsat komentář