Jsem spíše milovník páté epochy, ale již delší dobu na sobě pozoruji malou změnu. Toužím po třetí epoše a vůbec po parních strojích. Dlouho jsem přemýšlel jakou páru, ale v TT velikosti moc na výběr nemáme a já nechtěl nějakou málo frekventovanou kořistní lokomotivu. I když ta BR377 od Tilliga je moc pohledná, nakonec jsem se rozhodl pro koupi němky. Vybral jsem si 555.116 s usměrňovacími plechy. Protože pára je charakteristická svým vzhledem i zvukovým projevem, tak jsem si to nechtěl nechat ujít.
Jelikož návodů “ jak na to“ je na internetu málo, rozhodl jsem se přispět s mou verzí digitalizace a ozvučení, s níž Vás zde krok za krokem seznámím.
Digitalizaci a ozvučení jsem provedl dekodérem Zimo MX646 s nahraným zvukem od JacekModely a reproduktorem umístěným v kotli.
Zde je na obrázku již hotová ozvučená lokomotiva řady 555.116 od firmy Tillig
Koupil jsem u svého prodejce tento dekodér, který se vleze do tendru lokomotivy do patice NEM651. Důležité je, aby jste koupili dekodér s paticí otočenou o 90°. Prodejce mi zprostředkoval nahrátí zvuku od JacekModely. Současný rozruch kolem tohoto pána komentovat nebudu a všechny Vás ubezpečím, že zvuky od něj jsou nádherné a fungují.
Tendr otevřete tím, že sundáte maketu uhlí. Pod ní se Vám otevře prostor pro vložení dekodéru. V patici NEM651 je zasunut z výroby 90° adaptér. Ten bude potřeba vyjmout, stejně tak to malé závažíčko, které zde na fotce není, ale vyplňuje prostor a brání vložení většího dekodéru.
Na obrázku je zkusmo dekodér zasunut. Dva fialové dráty jsou přívody k reproduktoru.
Ovšem ty dráty k reproduktorům je potřeba protáhnout tendrem těsně nad podlahou a přivést je do lokomotivy. Proto je potřebné tendr rozdělat. Respektive sundat kastli tendru. To provedete tak, že vysunete ten malý bazmek (u nás v Brně normální výraz pro něco nepopsatelného, maďarům se tímto omlouvám), který vidíte na obrázku.
Z druhé strany je zasunut další bazmek s osvětlovacími lampami.
Přeskočím teď k samotné lokomotivě. Chci umístit reproduktor do kotle. K tomu ovšem potřebuji stroj rozebrat. No než jsem na to přišel, tak jsem dokonce rozebral celý stroj včetně pojezdu. A poskládat ho zpět byla pěkná maturita. Proto také píši tento článek, abych Vás ušetřil nervů. Pojezd nechte tedy být, půjdem na to jinak.
Nejprve si sundejte kabinu. Jde to snadno, je tam jen nacvaknutá, jen trochu odchýlíte spodní okraje.
Poté sundejte dveře na čele lokomotivy na kotli a to povysunutím.
Jde to lehce, obzvlášť když teď vidíte za co to drží. Poté sundejte usměrňovací plechy. Já to udělal opačně a není to zrovna vhodné.
Až sundáte dvířka, lze kotel takto nadzvednout. Ta dvířka tam dělají jakousi zarážku. Na druhé straně kotle u topeniště jsou dva háčky. Pokud kotel posunete směrem dozadu, můžete ho sundat.
Teď si dejte pozor!!! Pod kabinou je ukrytá kinematika a po sundání celého kotle Vám určitě vystřelí pružinka, pracujte pomalu, ať ji neztratíte.
Takto vypadá pojezd bez kotle. Pod topeništěm je chuchvalec drátů, který jen trochu usměrníte, ať Vám nepřekáží. Já si to takto pohlídal páskou. Jedna taková zajímavost je, že na tom plošňáčku je fukční ledka k reflektoru. Třeba si tu lampu reflektoru někdy dodělám:-)
Z kotle musíte dostat toto závaží. Což je asi nejtěžší operace. V kotli je to přilepeno tavnou pistolí. Odstranění lepidla je chirurgická práce a k tomu je zapotřebí ostrý skalpel. Já jsem ovšem nechtěl, aby lokomotiva ubrala na váze a proto jsem závaží nahradil kratší verzí samodomo vyrobeného. Je dokonce stejně težké. Jak je vidět z obrázku, je to závitová tyč a na ní 11 matek. Smyslem tohoto kratšího závaží je schovat se v kotli a uvolnit prostor v topeništi, kam přijde umístit reproduktor.
V mistě, kde je teď Zimo kostka, bylo původně vlepeno závaží. Na jeho místo je zkusmo vložen reproduktor s drátky protaženými do kabiny. Jelikož jsem chtěl, aby lokomotiva a tendr nebyli napevno spojené pomocí drátků k reproduktorům, použil jsem tyto konektory k propojení.
Vyvrtal jsem dvě dírky a umístil jsem konektor tak, aby byl těsně nad podlahou v kabině.
Asi takhle to kouká do stanoviště strojvedoucího.
Na kostku jsem nalepil na oboustranku kousek molitanu a opět oboustrankou jsem ji přilípnul do kotle.
Spolu s konektorem jsem repro vložil do topeniště.
Poté jsem nasunul nové závaží.
Ze spodu to vypadá takto. Závaží nesmí být delší, aby nebránilo kompletaci a nedotýkalo se nějak extrémě reproduktoru. Pro jistotu jsem závaží z jedné strany oblepil molitanem.
Teď se už můžeme pustit do kompletace.
Usadíme na místo kinematiku a navlečeme na trny pružinku.
Přikryjeme kinematiku kotlem , aby nám nevyskočila pružinka a zasuneme jej na háčky posunutím dopředu.
Poté nasadíme kotel tak, aby se velký trn dostal do kotle.
Potom nasadíme usměrňovací plechy, pořád si hlídáme, aby byl kotel dole.
A vše zajistíme nasunutím dvířek, které zajistí kotel i usměrňovací plechy. Tímto krokem máme lokomotivu připravenou.
Přesuneme se tedy zpět k tendru. Ne levé straně je takový výstupek, kde je docela prostor na kablíky. Vyvrtnul jsem tedy dvě dírky na kablíky k repro.
Nasunul opatrně na tendr a vyzkoušel, zda-li to půjde zacvaknout.
Následně káblíky upravil, povytáhl a zasunul dekodér.
Zde jsem už jen nasadil uhlí.
Pak drátky délkově upravil tak, aby byli tak akorát na ohnutí do budky. Na drátky naletoval druhý konektor.
Konektor se pak nasune.
Aby to vytvořilo takovou vlnku, a pak naklapnete spřáhlo konektor k tendru. Ještě by se hodilo, aby drátky byli černé, aby nebyli toliko vidět.
Ale po nasazení kabiny to ani vidět není, ale začerním je samozřejmě.
Pak už se můžete kochat vzhledem a hlavně dokonalým zvukem.
Ke zhlédnutí Vám nabízím jedno video z posunu ve stanici Kobylí na Moravě.
2 komentáře
Ahoj,na drátky použij černou smršťovací izolaci,mohla by stačit….
Ano díky taky řešení, ale nechci aby to moc nabíralo na objemu.