Po zkušenostech s předchozí stavbou a po debatě na diskuzním fóru s ostatními kolegy modeláři jsem se rozhodl Hekttorovu výkolejku postavit znovu. Tentokráte však přesně podle návodu a bez jakýchkoliv úprav, které v něm nejsou. Tedy žádné pilování kolejnice, žádné posouvání mechanizmu, či úpravy výklopného můstku. Uvidím, zdali bude výkolejka sjízdná.
Přiložený návod ke stavebnici.
Z planžetky jsem odřízl základnu mechanizmu. Ta je celistvá a jsou na ní jen dva ohyby. Ohýbají se očka osky rotace můstku. Jsou jemná a mně se povedla při minulém bádání nad konstrukcí výkolejky ulomit.
Pak jsem si přichystal výklopný můstek.
Je na něm několik ohybů. Předně je nutno ohnout malinkatý zámek na příčné části můstku.
Pak zahnout základnu můstku
A nakonec přihnout raménka můstku
Základna přijde do mezipražcového prostoru. Ten je nutno rozšířit úpravou podloží.
Před vlastním sestavením výkolejky a zástavby do koleje jsem všechny ohyby opatrně proletoval, ohyby se tím zpevní.
Pak jsem zespodu kolejnice pocínoval místo, ke kterému přijde přiletovat základna výkolejky. Tím je vlastně určena poloha celého mechanizmu vůči kolejnici.
Na základně jsem spolu s ohyby pocínoval i styčnou plochu s kolejnicí.
A po té jsem připájel základnu ke kolejnici.
Podloží se pak přisune k připájené základně a sice tak, aby leptem znázorněné úchyty byly shora na pražcích.
Nyní je možno propojit výklopný můstek se základnou výkolejky. K tomu lze použít drátek, nebo strunu.
Nyní je možno zkontrolovat úhel odklopení můstku.
Součástí leptané stavebnice jsou i odlitky výkolejného klínu.
Výkolejný klín je však nutno značně upravit. Má sice správný tvar, ale pro modelovou velikost TT, které se tento článek týká, se mi zdá příliš vysoký. Zejména jeho spodní základna, která je ve skutečnosti tenká, zhruba jako příčná leptaná část můstku. Jeho tvar a rozměry je vhodné si ověřit u nějaké skutečné výkolejky.
No a pak po sestavení následuje zkouška průjezdnosti.
Já se nechci přít s ostatními kolegy modeláři, kteří tuto výkolejku na svém kolejišti normálně provozují, ale dle mých zkušeností je HekTTorova výkolejka stavěná přesně dle návodu a bez jakýchkoliv úprav pro provoz na kolejišti nevhodná z důvodu nedostatečného odklápění výkolejného můstku, přičemž hrozí zachytávání vozidel o odklopený můstek.
Hotovou výkolejku, o které jsem psal posledně, že ji mám již zastavěnou do modulu, si můžete prohlédnout na následujících snímcích. Je stavěná s úpravami popsanými v předchozím článku a sklápí se celá tak, že se úplně schová pod úroveň koleje. Zatím je bez pohonu a povrchovky. Myslím si, že je to bez ohledu na předlohu jediný spolehlivý způsob, jak tuto stavebnici bezproblémově provozovat s jezdícími vlaky.
Tento článek si vzhledem k rozporuplným zkušenostem ostatních kolegů modelářů neklade za cíl být vyčerpávajícím návodem k této stavebnici. Ostatně to by měl dělat výrobce sám. Já ho zveřejňuji spíše jako podklad k debatě. Třeba bude ve výše uvedených řádcích a obrázcích odhalena chyba, které jsem se při stavbě dopustil a tím má výkolejka popsaný nešvar.
Jen je mi trošku líto, že tyto výkolejky jsou u ostatních popsány poněkud letmo a ne tak detailně, aby si případný zájemce o tuto stavebnici mohl vybrat, kterou cestou se při realizaci vydá.
Já jsem poskytl ukázku dvou směrů, jak výkolejku postavit, nyní bádám nad jejím rozhýbáním. Ovládání bude opět řešeno mechanickými táhly. Ale to až někdy příště.