Výkolejka II

Po zkušenostech s předchozí stavbou a po debatě na diskuzním fóru s ostatními kolegy modeláři jsem se rozhodl Hekttorovu výkolejku postavit znovu. Tentokráte však přesně podle návodu a bez jakýchkoliv úprav, které v něm nejsou. Tedy žádné pilování kolejnice, žádné posouvání mechanizmu, či úpravy výklopného můstku. Uvidím, zdali bude výkolejka sjízdná.

Přiložený návod ke stavebnici.

dsc03810

Z planžetky jsem odřízl základnu mechanizmu. Ta je celistvá a jsou na ní jen dva ohyby. Ohýbají se očka osky rotace můstku. Jsou jemná a mně se povedla při minulém bádání nad konstrukcí výkolejky ulomit.

dsc03811
dsc03812

Pak jsem si přichystal výklopný můstek.

dsc03813
dsc03814

Je na něm několik ohybů. Předně je nutno ohnout malinkatý zámek na příčné části můstku.

dsc03815

Pak zahnout základnu můstku

dsc03816

A nakonec přihnout raménka můstku

dsc03817
dsc03818

Základna přijde do mezipražcového prostoru. Ten je nutno rozšířit úpravou podloží.

dsc03819

Před vlastním sestavením výkolejky a zástavby do koleje jsem všechny ohyby opatrně proletoval, ohyby se tím zpevní.

dsc03820
dsc03821

Pak jsem zespodu kolejnice pocínoval místo, ke kterému přijde přiletovat základna výkolejky. Tím je vlastně určena poloha celého mechanizmu vůči kolejnici.

dsc03823

Na základně jsem spolu s ohyby pocínoval i styčnou plochu s kolejnicí.

dsc03824

A po té jsem připájel základnu ke kolejnici.

dsc03825
dsc03826

Podloží se pak přisune k připájené základně a sice tak, aby leptem znázorněné úchyty byly shora na pražcích.

dsc03827
dsc03828
dsc03829

Nyní je možno propojit výklopný můstek se základnou výkolejky. K tomu lze použít drátek, nebo strunu.

dsc03830

dsc03831

dsc03834

dsc03835

dsc03836

Nyní je možno zkontrolovat úhel odklopení můstku.

dsc03837

Součástí leptané stavebnice jsou i odlitky výkolejného klínu.

dsc03838

Výkolejný klín je však nutno značně upravit. Má sice správný tvar, ale pro modelovou velikost TT, které se tento článek týká, se mi zdá příliš vysoký. Zejména jeho spodní základna, která je ve skutečnosti tenká, zhruba jako příčná leptaná část můstku. Jeho tvar a rozměry je vhodné si ověřit u nějaké skutečné výkolejky.

dsc03839
dsc03841
dsc03842
dsc03843

No a pak po sestavení následuje zkouška průjezdnosti.

dsc03844
dsc03846
dsc03847

Já se nechci přít s ostatními kolegy modeláři, kteří tuto výkolejku na svém kolejišti normálně provozují, ale dle mých zkušeností je HekTTorova výkolejka stavěná přesně dle návodu a bez jakýchkoliv úprav pro provoz na kolejišti nevhodná z důvodu nedostatečného odklápění výkolejného můstku, přičemž hrozí zachytávání vozidel o odklopený můstek.

Hotovou výkolejku, o které jsem psal posledně, že ji mám již zastavěnou do modulu, si můžete prohlédnout na následujících snímcích. Je stavěná s úpravami popsanými v předchozím článku a sklápí se celá tak, že se úplně schová pod úroveň koleje. Zatím je bez pohonu a povrchovky. Myslím si, že je to bez ohledu na předlohu jediný spolehlivý způsob, jak tuto stavebnici bezproblémově provozovat s jezdícími vlaky.

dsc03957
dsc03956

Tento článek si vzhledem k rozporuplným zkušenostem ostatních kolegů modelářů neklade za cíl být vyčerpávajícím návodem k této stavebnici. Ostatně to by měl dělat výrobce sám. Já ho zveřejňuji spíše jako podklad k debatě. Třeba bude ve výše uvedených řádcích a obrázcích odhalena chyba, které jsem se při stavbě dopustil a tím má výkolejka popsaný nešvar.

Jen je mi trošku líto, že tyto výkolejky jsou u ostatních popsány poněkud letmo a ne tak detailně, aby si případný zájemce o tuto stavebnici mohl vybrat, kterou cestou se při realizaci vydá.

Já jsem poskytl ukázku dvou směrů, jak výkolejku postavit, nyní bádám nad jejím rozhýbáním. Ovládání bude opět řešeno mechanickými táhly. Ale to až někdy příště.

Napsat komentář