Patina osobních vozů

Tento článek vznikl především proto, abych uspokojil mnohé tazatele, kteří jsou zvědaví na to, jaký postup používám k vytvoření provozní patiny vozů. Tentokrát se podíváme na patinu vozů Bai od firmy IGRA ve velikosti TT.


Úvodem bych rád všem vzkázal jedno důležité. Patina není nic složitého, co by nezvládl průměrný modelář s trochou citu pro vnímání okolí. Píši to proto, že to vnímání je velmi důležité. Stačí se dívat kolem sebe a při pozorování cvrkotu na různých nádražích sledovat jisté zákonitosti, jak vlastně to ušpinění v provozu vzniká.

Nejdříve se podíváme na zdroj drážního šmucu. V této fázi se již musíte zamyslet nad epochou. Epocha, respektive druh provozu, hraje u znečištění významnou roli! Parní provoz má svá specifika, stejně jako provoz dieselový a nebo čistě elektrický.
U parního provozu jsou hlavním znečistitelem saze z kouře parních lokomotiv a až druhotně pak uvolňujicí se prach z brzdových kovových špalíků. U dieselového provozu nejsou již exhalace z hnacích vozidel tak významným znečištitelem. Zde se více projevuje právě prach, který se uvolňuje z brzdových špalíků. Ten se usazuje jak na drážních vozidlech, tak i na trati. Odtud se pak zvířený a smísený spolu s prachem ze znečištěného štěrkového lože opět usazuje na vozidlech. Prostě drážní šmuc! Pokud půjdeme směrem k moderním epochám, tak třeba u elektrické trakce se k tomu přidává uvolňující se grafit ze sběračů. Ten se usazuje na střechách lokomotiv a přilehlých střechách sousedních vozů. Každý element znečištění má svůj odstín. O tom ale možná někdy později.

U osobních vozů je tedy několik faktorů, které se musí brát v patrnost při aplikaci patinačních technologií. Pochopení některých zákonitostí vám pomůže lépe realizovat patinační proces. Osobní vozy procházejí určitou údržbou a čistěním. V prvé řadě vozy procházejí myčkou. To znamená, že vozy mohou být i relativně čisté. Kam všude kartáče myčky dosáhnou? To je konkrétně u vozů Bai patrné z následujícho obrázku.

Na fotce je patrné, že do prostoru záhybů a nástupních dveří prostě kartáče nedosáhnou. Stejně tak nedosáhnou na podvozkové partie, čelní partie vozu a nebo samotnou střechu. Vůz vypadá relativně čistý, ale v těchto zmiňovaných partiích ponese známky provozního znečistění do doby kompletní revize vozu. Tehdy vozy procházejí kompletní očistou, rekonstrukcí a většinou i obnovou laku. Tolik pro začátek z teorie. Pokud toto vše vnímáte, je provozní patina mnohem snažší.

Co vše budete potřebovat? Rozhodně airbrush pistoli s kompresorem, pár štětců, uchoštoury, párátka a potřebné barvy. Zde na obrázku jsou vidět všechny barvy, které na patinu používám.

Nemusíte se bát, tolik toho v našem případě potřebovat nebudeme.

Vystačíme si s tímto:

Když to hodně zjednoduším, vystačíte si hlavně s barvou drážního šmucu (vhodný odstín zemité hnědé) a s kompresorem s pistolí a následně vhodným lakem (polomat a mat). Pokud z toho ale chcete dostat více, potřebujete některé detaily vytáhnout, je nutný trošku složitější postup. Prosím teď všechny plastikové modeláře, kteří stavějí jeden model měsíčně na nějaké dioramátko, ať dál raději nečtou. Použité technologie nejsou zdaleka tak obsáhlé a odborné, jak by v jejich případě měly být.

Já osobně razím cestu, že méně je někdy více. To „méně“ promění drážní vozidlo do takové míry, že efekt není přehnaný, vozidlo na sebe nestrhává pozornost ani v kompozici s ostatními vozidly a především to jako celek s krajinou působí přirozeně.

Čím tedy začít? Dostala se mi do rukou sada tekutých pigmentů „Trains and Tracks“ od LIFECOLORU. Rozhodl jsem se je použít k napouštění spár a dalších různých efektů, na které obvykle v tomto prvním kroku používám olejové barvy.

Ze setu jsem si vystačil s těmito:

Nenechte se zmást barvou vyobrazenou na obalu a barvou v lahvičkách. Před použitím je nutné je důkladně protřepat. Pigment si velice rychle sedá a barva v lahvičce se mění do barvy média, které pigment přenáší.

Na střešní detaily, různé spáry kolem dveří a podobně jsem použil „LPW 21 Smoke“ ze setu.

Při prvním pokusu jsem nanesl barvu stětcem kolem spár a větráků a následně jsem se to snažil stírat pomocí uchošťouru, jak jsem byl zvyklý při použití olejovek. To, že to nebyl dobrý nápad, jsem zjistil záhy. Při stírání to bralo více barvy a málokdy jsem byl s výsledkem spokojen.

Vrátil jsem se tedy o krok zpět a pro stírání jsem použil přípravek REMOVER, který set barev obsahuje. Je to jakési ředidlo, které umí s tou barvou dělat zázraky. Je potřeba čistý plochý štěteček. Ten se zlehounka namočí v removeru, spíše jakoby jste chtěli aplikovat suchým štetcem. Tahy štetcem přiloženým kolmo plochou stranou chlupu ke střešní spáře můžete ze střechy dle potřeby odstraňovat nepotřebnou barvu.

Před aplikací removeru.
Po aplikaci removeru.

V místě střešních větráků jsem opět pomocí barvy, removeru a velmi suchého štetce udělal stékance stažením přebytečné barvy. Není třeba si zde hrát na nějakou přesnost nebo věrnost. Další kroky efekt hodně ztlumí.

Po aplikaci LPW 21 Smoke ze setu a Removeru

Následně jsem ještě další barvou provedl doladění stékanců.

Po následné aplikaci pigmentu LPW 22

Takto vypadá střecha po aplikaci dvou odstínů tekutých pigmentů.

Následovat bude zastříknutí střechy stříkací pistolí pomocí dvou odstínů: černé a zemité hnědé. Obě barvy můžete použít buď ze setu Rail Weathering (UA 722 roof dirt a UA 720 track dirt), nebo můžete použít lihovky agama (07 M černá a F3 M tmavá zemitě hnědá). Důležité je u těchto barev přeředění a tím vytvoření jakéhosi filtru. První přijde na řadu černý filtr. Při nanášení přeředěné barvy je velice důležité, aby jste stříkali s rozumem a nesnažili se vše nastříkat rychle. Kýžený efekt se dostavuje až po několika tenkých vrstvách. Lepší je si vše vyzkoušet na nějaké nesavém povrchu, než si vytvořit nevzhledné fleky na modelu. Většinou to dělám tak, že barvu nanáším lehkým zprášením jedním tahem a při zpáteční cestě provedu tah jen se vzduchem bez barvy. Tím urychlím schnutí. Tohle opakuji několikrát než jsem s výsledkem spokojený. Při okrajích střechy u bočnic pár tahů uberu a naopak u středu střechy pár tahů přidávám. Neustále mějte na paměti, že s tahem stříkací pistolí na střeše se nesmíte zastavit! Stříkejte vždy pod dokonalým světlem, ať jasně vidíte, kam dopadá nanášená barva. Výhodné je, když se zdroj světla odráží ve vlhkém pruhu barvy.

Po aplikaci černého a hnědého filtru.

Následovat bude druhý filtr s drážním šmucem (zemitě hnědá) ze setu. Odstín je označený jako Track dirt, může být i barva Vallejo 71029, nebo zemitá hnědá od Agamy. Výsledek je vždy stejný. Touto barvou jsem zastříkl jen střed střechy. Následně jsem ji použil na zafouknutí podvozků, čel vozů a všech částí, kam nedosáhnou kartáče myčky.

Detail zaoblení u dvěří, kde se špína ráda drží.
Vhodné odstíny na střechu jsou: UA722 Roof dirt, Agama 07 M černá a barva ze setu „Rail Weathering“ Track Dirt
Každou střechu jsem udělal v trochu jiném odstínu. Vpravo je použito nejméně vrstev černého a minimum hnědého filtru.

Podvozky jsem udělal velice jednoduše. Některé komponenty podvozků jsem nejprve zvýraznil rezavou (Valejjo Oxido 080 Rust, lihová Agama 29M rez) za pomocí štětce a to především pružnice, pružiny, brzdové špalky apod., před následným jemným zastříknutím barvou drážního šmucu. Zde k tomu použitý Frame Dirt.

Zvýraznění částí podvozku před zastříknutím drážním šmucem.
Zvýraznění některých částí a následně přestříknutí podvozků způsobí významný posun v plastičnosti podvozku

Drážním šmucem nezapomeňte zastříknout i další zařízení zavěšená pod rámem vozu jako jsou bateriové skříně apod.. Pokud jste s výsledkem spokojení, je na čase vše zafixovat lakem.

Matný a polomatný lak od Vallejo

Používám laky od Valleja, které si naředím jejich čističem. U laků je důležité důkladné promíchání před naředěním i po něm. Matný lak používám na střechu vozu, podvozkové části a také čela vozů. Na skříň vozu používám raději lak saténový – polomatný. Vše provádím v několika tenkých vrstvách!

Jistě jste si všimli, že nemaskuji skla před úpravou vozu. Je to z toho důvodu, že mi připadne mnohem pracnější vystříhávat přesně rozměry oken z maskovací pásky, než to po každém stříknutí očistit. Pokud nepoužijete, žádné barvy co obsahují agresivní ředidla (barvy ze sprejů nebo emailové barvy) můžete v klidu po každém stříknutí barvy pomocí párátka barvu z oken odstranit, stejně tak odstraňuji po zaschnutí laku i lak z oken. Záleží na Vás jakou se vydáte cestou.

Na závěr přidávám jěště pár fotek výsledku. Doufám, že Vás článek alespoň trochu nasměřoval a dovede Vás ke stejnému nebo podobnému výsleku.

Trochu více fotek je zde na rajčeti: https://www.rajce.net/a16587534

5 komentářů

Dobrý článek, ale nemám pistol. Jde udělat lehká patina i bez použití pistole?

Dobrý den, bez pistole to půjde velmi těžko. Alespoň to, co je v článku popsáno. Bez pistole jste odkázán na svou ruku a s ní nevytvoříte plynulé přechody mezi jednotlivými odstíny. Bez pistole doporučuji jen stírání olejových barev. Ale k tomu je potřebné nastudovat patřičnou literaturu o této technice, jinak nebudete s výsledkem spokojený.

Děkuji za osvětlení. Budu muset koupit pistoli, jinak se neposunu dopředu v patinování.

Dobrý den, výsledek lehké patinace vypadá skvěle, objednal jsem si materiál dle Vašeho popisu a začnu trénovat. Měl bych ještě dotaz – na rajčeti jsem si všiml moc hezky patinovaných bardotek. Prozradíte též postup, jak dosáhnout takového výsledku? Děkuji, F. S.

Dobrý den,
přeji pevnou ruku a cit při patinaci. Raději začněte zkoušet na nějakém vyřazeném voze, kterého vám nebude líto, když se to úplně nepovede. Na kterém si vše natrénujte. Nejhorší je vždy si porozumět s konkrétní barvou, jejím naředěním a chováním barvy po nástřiku…
Co se týče Bardotek, tak pro ty připravuji výhledově opět článek, ale chce to čas, než to člověk vytvoří.

Napsat komentář