Druhou částí bych Vás rád obeznámil s tou méně vzhlednou a okem neviditelnou částí. A tou je elektroinstalace…aneb jak jsem vše oživil k sjízdnému celku.
Pro ovládání stanice jsem se rozhodl pro analogový pultík ovládající jednotlivé výhybky stisknutím jednoho tlačítka koleje na jednotlivém zhlaví. Stanice bude mít pouze mechanická vjezdová návěstidla, jehož ovládání bude z onoho pultíku tlačítky. Z pultu bude ještě dále ovládán přejezd a osvětlení stanice.
Na pultíku je zatím provizorně fixou naznačené schéma stanice s popisky. A jak to všechhno funguje? Jednoduše…stiskne se tlačítko koleje na příslušném zhlaví, impulz dojde z pultíku do analogového ovladače serva a ten si přestaví serva do patřičné pozice a následně posílá zpět do pultíku signál v podobě rozsvícené diody (nebo několika diod) v zamýšlené cestě. Vše je vlastně přizpůsobené tomuto ovladači serv.
Je to jednoduchý analogový ovladač serv. Pořídil jsem ho zde. (momentálně odkaz není funkční a zřejmě i není možné sehnat, jako náhradu bych zvolil esu switch Pilot.) Zaujal mě svou jednoduchostí a přesně tím, co pro svou staničku potřebuji. Pro své potřeby jsme pořídil dva. Jeden zvládne ovládat hned pět serv, mám tak ještě rezervní tři sloty pro serva…třeba využiji na zavírání vrat skaldiště :-)
Takže k věci..k zapojení tohoto analogového servo dekodéru potřebujeme přiložený manuál, trochu zručnosti a minimální elektro-gramotnost. Stačí mít v modulu rozvod napájení 6,5 – 12V, doporučené napájení je 6,5 – 9 V. Ale to jen proto aby onen stabilizátor tolik netopil. Při napětí 12 V to ovšem topí jen tehdy, pokud neustále furt dokola přestavujete výměny až do zblbnutí.To jen pro Ty kteří by chtěli použít 12V stejnosměrných pro napájení tohoto servo dekodéru…lze to. Takže doporučeným napětím napájím dva kusy dekodérů. Z těchto dekodéru , které jsou vždy po jednom na každém zhlaví je vyveden obsluhovací a indikační plochý kabel do jednoho místa v modulu kde je udělán konektor pro zapojení ovladácího půltíku.
Zde je nakrimpovaný kablík do konektoru pro ovládání serv na dekodéru.
Zde nasunut do dekodéru.
Takto jsem vyřešil přechod mezi moduly pomocí samořezných PC konektorů.
Aby vše vyústilo sem do centrálního bodu s konektorem sloužícího k připojení ovládacího pultíku.
Výhoda onoho dekodéru je v tom, že má kromě ovladacích pinů na konektor i dva konektory na vývod ledky už z předřadným odporem, která signalizuje postavení výměny…Slovo signalizuje je trefné, neboť ho řídí ten procesor a né čidla ve výhybce…Proto je vždy nutné provést kontrolu správného přilehnutí jazyka, ale to je myslím problém všech přestavníků.
Takže budem raději důvěřovat správnému postavení výměny, které nám zrealizuje tato krabička, dekodér a servo přestavník.
Přestavník…nj to je věčné téma. Jaký a kde koupit…? To nechám na Vás. Já jsem se rozhodl pro výrobu vlastních servo přestavníků.
Je to servo, umístěné do jednoduché kontrukce držáku, která se stala terčem několika sporů o duševní vlastnictví…Myslím, příliš velká bublina..nikde jsem na žádném neviděl vyraženou registrační značku patetního úřadu ani žádné jiné ochranné prvky. Jedinou ochranou byla ta před korozí, kterou jsem dal až já nástřikem emailové barvy. Jedná se tedy o držák serv koupený od výrobců onoho analogového serva. V portfoliu jejich produktů je i celý přestavník. Kdo tedy nechce se stím bastlit sám, nechť po něm sáhne. Já jsem šel cestou dobrodružnější…Serva mi dorazili z Hong Hongu… přepínače jsou z místních obchodů a mám přestavník z pár korun… cca 70 kč.
Samozřejmě, že je možné jít i cestou jinou, třeba zde prezentovanou nebo koupí jiného přestavníku z výrobních linek cizích výrobců…ale ony přestavníky u nás v klubu vznikali tak nějak zároveň…a přiznám se, že ta Tomova kontrukce je mě trochu sympatičtější, ale už to tak je …
Tak se raději vrátím k oživování…Na ten servodekodér se tedy dále připojí serva. Je dobré si servopřestavníky před instalací před nastavit. Programování je jednoduché. Zapojí se servo na první pozici a stiskne se programovací tlačítko. Programovací mód má tři kroky…v prvním kroku se programuje první krajní poloha ta se ovládacími tlačítky doladí a stiskem programovacího tlačítka se servo přestaví do druhé krajní polohy a opět se ovládacími tlačítky (+-) doladí. V třetím kroku se nastavuje rychlost přestavování. Opět tlačítky pro plusovou a mínusovou polohu výhybky doladíme její rychlost tak aby to bylo přirozené jako v reálu, kde to činí tři vteřiny přesně.
Po té je možné přestavníky namontovat do kolejiště. Nejlépe když jsou v mezipoloze a vsune se jejich unašeč do otvoru v přestavné tyči. Pak se opět doladí koncové polohy jsou-li třeba a pohraje se rychlostí přestavování.
Na závěr ještě několik fotografií ovládacího pultu, apod.
Pravá strana s již zapojenými tlačítky a ledkami. Co říkáte? Že chaoz? Nj udělat pořádek by šlo jedině nějakým plošňáčkem…
Na dalším obrázku je vidět veškerá elektrokabeláž vedoucí skrz staniční moduly. Dva dráty napájení dekodérů, pod nimi dva dráty J K, dále plochej kabel ke sběrnici k ovládacímu pultíku a propojovací kabel mezi zásuvkami na myši.
…zde je detail xpressnet zásuvky, která má tři konektory zadlabané do bočnice pro připojení myší strojvedoucích…
Závěrem bych mohl jen zhrnout, že vše šlo hladce, nikde žádný kopanec v podobě špatně zapájených drátů…jen jediný problém jsem si způsobil sám. A to spíše kontrukční a to , že jsem umístil výhybku přesně nad propustek.
Musel jsem si takto pomoci…nejdříve k přestavníku přidělat bovden…
A prodloužit ho k tomuto kolečku, které má vyveden trn pro výhybku a je plochý…takže nic nebude bránit pozdější vestavbě propustku.
Tímto se s Vámi loučím a v dalším díle se podíváme třeba na výrobu propustků, když už jsem je zmínil.
Odkazy na:
2 komentáře
Zdar,
jen tak jsem namátkou kouknul na ovládací pult a je tam nesrovnalost ve směrech a číslování kolejí. Jsou prohozena návěstidla „L“ a „S“. Od směru se odvíjí číslování staničních kolejí.
OB.
Ano máš pravdu, popis návěstidla je prohozen, tento nedostatek na provizorně namalovaném pultíku hodlám odstranit přelepením folií.