Gumové podloží

Gumové podložíVyzkoušeli jsme novou hmotu vhodnou jako podklad pod koleje. Jde o lisovaný gumový granulát, který je určen  jako tlumící podklad pro všelijaké průmyslové, ale i jiné aplikace. Pro nás železniční modeláře je zajímavý zejména cenou a snadným zpracováním. Jediná jeho nevýhoda je prodej po balení pro jednotlivce ve zcela nadměrném množství. Proto je zmínka o tomto materiálu spíše jakousi sondou, zdali a jak by byl modelářskou veřejností přijat.

Pár slov k vlastnostem

Krom toho, že jej lze pořídit i v jiných tloušťkách, se budeme bavit, pro nás vláčkaře v měřítku TT, o nejběžnějším rozměru 3 mm. Materiál je poddajný, ohebný, nedrolivý a nezapáchá. Jeho největší devizu vidím kromě ceny hlavně v tlumící schopnosti. Další nepodstatnou a mnohdy přehlíženou vlastností je změna tloušťky stárnutím. Tímto neduhem trpí zejména ony pěnové pásky na sádrokarton, některé tenké styrodury, mirelony a pod. Co se tlumení týče, je známo, že zaštěrkovámí kolejí přes celý tlumící materiál až na podklad v podstatě veškerý hluk z odvalování kol vozidel přenese až na základové konstrukce. Zde se nabízí otázka, zdali gumu nelepit pro širou trať ve dvou vrstvách. První jakožto standardní štěrkové lože, známé např. jako korek od pana Litomyského, a druhou vrstvu širší, tlumící. Tomu by se však musela upravit konstrukce kolejiště, zejména modulů, bylo by nutno s výškou materiálu počítat v konstrukci kolejiště/modulu. Ve stanicích, či staničních modulech, by šla tato guma pak použít po celé ploše, klidně i pod ostatní stavby i terén, čímž by se druhá rozšířená tlumící vrstva ušetřila. Naskýtá se taky otázka, zdali v případě kolejiště nepoložit gumu plošně jako koberec. Jen pro zajímavost, metr čtvereční tohoto materiálu v tloušťce 3 mm váží cca 2,5 kg.

Něco o zpracování

Dělí se velmi dobře ostrými nůžkami a nožem. Díky struktuře lisovaného granulátu jde kupodivu velmi dobře lepit disperzí. Ta sice celkem dobře k materiálu přilne, avšak hlavní pevnost lepeného spoje spočívá v zatečení lepidla mezi póry a tím k jeho dokonalému ukotvení. Já jsem gumu lepil běžným neředěným modrým Duvilaxem. A to jak gumu k překližce, tak kolej ke gumě. Obojí drží minimálně stejně dobře, jako jiné běžně lepené spoje pro tuto aplikaci. Jakákoli fobie a nutkání lepit gumu chemoprenem není na místě, ten Duvilax je naprosto dostatečný.

Na závěr

Netuším, zdali a jak bude veřejností tento materiál přijat, nicméně v našem klubu se na pár modulů v brzké době použije. Já osobně jsem už daleko za bodem návratu vytrhat korek a položit koleje na tento materiál. Avšak po prvních zkušenostech s ním si myslím, že by pár kolegů modelářů oslovit mohl. Já bych jej použil zcela určitě, pokud by byl v době pokládky kolejí na mých modulech k dispozici.

Vyzkoušeno na modulu se zastávkou Dambořice.

A na úplný závěr

Tento materiál prodává na našem území firma Gumex pod obchodním názvem Elaston, konkrétně FS 700, kde číslo znamená hustotu v kilogramech na metr krychlový. Mají i řidší a hustší. Nabídku jsem do podrobna neprobíral. Šel jsem po třech milimetrech tloušťky a minimální ceně, která v přepočtu za 38mm široký a metr dlouhý pruh činí necelých pět korun. Cena je ve srovnání s korkovým podložím, nebo i podlahovou korkovou dlažbou naprosto bezkonkurenční. Ve skutečnosti jde o recyklát z velmi jemně drcených pneumatik. Odtud se odvíjí i jeho cena a další vlastnosti, zejména stálost a tlumící schopnosti. Já tento materiál z titulu svého momentálního působení používám jako podklad pod výkonové stykače na montážní panel, ale v tloušťce 5mm. Lze jej použít i jako podklad např. pod pračku, dělají z toho i venkovní dlažbu aj.

Jen doplním, že pro oblouky je dle očekávání nutno podloží podélně půlit. Ona ta guma by i šla pokládat do oblouku v celku, ale za cenu náročné celoplošné fixace při lepení. To už je lepší to říznout vejpůl stejně jako obvyklé korkové podloží.

Tento výrobek dodává firma Gumex (www.gumex.cz – desky od hustoty 700), ale konkrétní tloušťku a provedení si už musíte vybrat sami. Gumová rohož, o které je tento článek, má rozměr 2000 × 1000 × 3 mm a stojí kolem 270,- Kč.

Gumové podloží

připevnění k překližce a koleji

Gumové podloží

připevnění k překližce a koleji

Gumové podloží

připevnění k překližce a koleji

Gumové podloží

připevnění k překližce a koleji

Gumové podloží

připevnění k překližce a koleji

Gumové podloží

ohebnost materiálu

Gumové podloží

Porovnání s kolejí Kuehn TT

Gumové podloží

detail struktury

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Jak na to se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 Responses to Gumové podloží

  1. Michal napsal:

    Zdar chlapi.
    Možná by neškodilo doplnit prodejní(obchodní) název,cenu popř. množství v balení. A to nejlépe s odkazem ne eshop či prodejnu.,
    Michal

  2. mirektt napsal:

    Ahoj Michale
    Prozatím je to ve fázi hledání možnosti, jak současné minimální prodejní množství rozporcovat na menší kousky, případně rovnou tvarovat podloží a následně přiblížit zájemcům. Co to pak udělá s cenou, je prozatím nezodpovězená otázka. Nicméně odpovědi budeme znát cca do týdne a tebou poptávané údaje případně do článku doplníme.
    Mirek

  3. hlav napsal:

    Moje zkušenost je taková: Jakmile se použije jakékoli podloží pod koleje (tuhé = překližka, korek aj., nebo pružné = molitan, styrodur – a nyní třeba i guma), a toto se přilepí disperzním lepidlem, které dříve nebo později ztvrdne do pevné vrstvy (a když říkám ztvrdne, tak to je fakt), tak výsledek je stejný, jako kožená membrána na bubnu. Prostě hluk z jízdy vlaku se přenáší. A někdy se subjektivně dokonce zesiluje, takže kolejiště funguje jako „tamburina“. Jak mne kdysi poučil kamarád-fyzik, je to prostě tak. Fyzikální zákony se prostě nedají „občůrat“. Zřejmě jediným rozumným řešením je eliminovat tento zvuk zástavbou kolejiště = trávníky, stromečky, domečky atd.
    Podle mne jestli tohle někdo vyřeší, měl by nárok na „modelářskou nobelovku“. Tak či onak, ono popisované „gumové podloží“ – o kterém bohužel zatím nic podstatného nevíme – by mohlo pomoci (což jsem si rovněž myslel o styroduru). Ale podle mne jen tehdy, když se přilepí vhodnou pružící hmotou k podloží. Toť můj názor. Všechny výzkumníky zdraví hlav.

  4. mirektt napsal:

    Dobrý den pane Hlaváček,
    ono je to krapet jinak. Jakékoli lepidlo schopné tu gumu přichytit, ať už tvrdnoucí, či nikoli, by pro ovlivnění tlumících vlastností granulátu muselo proniknout skrz jeho celou tloušťku. Ta guma je ale nepropustná. Může dojít ke snížení jejich tlumících vlastností tím, že lepidlo zabere nějakou část její tloušťky na povrchu, kde lepidlo zateče do pórů, ale celou? Lepidlem nedotčená tloušťka by ovlivněna být neměla. Sice jen teoretizuji, ale přiznám se, že se mi to nezdá. U jiných materiálů si tohle ovšem tvrdit netroufám.

  5. sidlo napsal:

    Podařil se vám nějak vyřešit problém s nákupem po jednom kusu?
    Uvažovali jste také o nákupu tloušťky 5 mm. Pro H0 je to normovaná výška šterkového lože pod kolejemi.

  6. mirektt napsal:

    Jeden kus gumového podloží koupit lze, ale má rozměr 2x1m. Tloušťka 5mm se nám moc nehodí. Je však běžně k dostání, je to standardní rozměr.

  7. sedami napsal:

    Dobrý den
    Tyto gumové podložky jsem použil v kombinaci s kolejí peco betonové podloží a nemůžu si stěžovat,rozměrově shodně uřezané s kolejnicí,výborně kopíruje kolejnice v oblouku,postupem času dám vědět co se stane po zasypání kolejí štěrkem,zatím dočasně fixované koleje hřebíčky.Pokud máte někdo známé co jezdí s kamionem tak dostupnost je snadná,používá se to většinou jako jednorázové podložky proti posuvu během přepravy palet a papírových rolí a poté se běžně nepoškozené vyhazují.

  8. MkTT napsal:

    Gumex poněkud změnil design webových stránek, takže původní odkaz už je nefunkční. Nyní je platný tento odkaz: http://www.gumex.cz/elaston-eltec-fs-700-elasticke-tlumici-desky-50297.html.

  9. David napsal:

    MkTT: Děkuji za upozornění, odkaz i cenu jsem v článku aktualizoval.

  10. Proky1 napsal:

    Ještě mají tohle. O něco dražší, ale o hodně lehčí:
    https://www.gumex.cz/mikroporezni-pryz-t75-epdm-51684.html

  11. Tomáš napsal:

    U kolejišť, u kterých chceme aby sloužila i za mnoho let, gumu nedoporučuji.
    Guma je materiál, který léty mění své vlastnosti.

  12. mirektt napsal:

    Vlastnosti časem mění vše, i sádrokartonářské pěnové podkladní pásky, i nařezané karimatky, mirelony, kročejové izolace a vše, co se pro tento účel kdy použilo. Ano, korek bude hrát asi vždy prim. Guma je levnější alternativa. Tento konkrétní produkt je tvořen recyklátem z drcených automobilových pneumatik, takže co by zcela skryt před světlem a povětrnostmi, by nějaký čas vydržet mohl. Prostě gumu používáme dál. MirekTT

  13. Olda Richter napsal:

    Zdravím kolegové.
    Firma Gumex prodává tento produkt jen registrovaným obchodníkům a 1 ks balení obsahuje 20 ks o velikosti 2×1 m, což je pro běžného modeláře příliš velké množství.
    Materiál se dá koupit i zde: https://www.flomat.cz/antivibracni-tlumici-rohoz-deska-fs730-flomat-delka-1-cm-sirka-105-cm-a-vyska-0-3-cm/
    Minimální odběr je jeden metr. Taktéž uvažuji, že tento materiál použiji při stavbě kolejiště.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *