4. – 6. 11. 2016
Po delším čase proběhlo setkání, které trochu vybočilo z šedi průměru minulého roku a posunulo náš klub zase o kousek dál. Hlavní letošní novinkou byl změněný layout díky nedávno zprovozněné odbočce Čejč a zavedení vozových karet u manipulačních vlaků.
Minulá dvě setkání zásadní změny nepřinesla. Jezdili jsme na prakticky stejném layoutu i grafikonu. Podařilo se nám vychovat dost výpravčích i strojvedoucích, čímž jsme dovedli modelový provoz do ideálního stavu bez zásadních chyb. Nicméně přišel čas postoupit o krok dále.
Impulzem bylo zprovoznění nové odbočky Čejč. Dosud jsme jako větvení z tratě 255 na trať 256 zneužívali otočenou stanici Mutěnice, která nám simulovala stanici Čejč s odbočkou. Díky nové odbočce se mohly Mutěnice vrátit v layoutu na své místo a rozbočovat novou větev tratě 257, kterou využíváme dle plánu i pro moduly, které k našim tratím dle reality nepatří – tentokrát se na ni přesunul Hevlín jako koncová stanice řízená dle D3. Jenže samotná Čejč stále chybí a tak její místo dočasně zaplnily Velké Pavlovice, které pomocí dálkového ovládání zvládly obsluhovat i odbočku. Na ni navazující trať 256 tak dostala zase trochu reálnější podobu: Terezín – Klobouky – Dambořice – Ždánice.
Velké Pavlovice se díky umístění ve středu layoutu staly nejvíce vytěžovanou stanicí. Zasedli do ní dva výpravčí, kteří měli stále co dělat. Ať už šlo o předávky tří manipulačních vlaků, setkávání dvou až tří osobáků a křižování vlaků Pn. A to se občas několik takových situací sešlo najednou na pouhých třech dopravních kolejích. Obsluha však vše zvládala na výbornou.
I když byl grafikon postaven dle reality tak, aby odbočka Čejč a na ni přilehlé mezistaniční úseky tvořily provozně úsek jediný, ve kterém může být jen jeden vlak, občas bylo výhodné použít ji jako hradlo a umožnit současnou jízdu dvou vlaků z/do obou směrů odbočky. Funkce částečného hradla zřejmě odbočce již zůstane a budeme s ním počítat i pro ovládání ze stanice Čejč. Bude to ústupek realitě jako daň za nahuštění grafikonu, jinak by Čejč byla provozním špuntem celého kolejiště.
Po provozní stránce bylo novinkou také důsledné řízení nákladiště Bořetice dle předpisu D3. Poprvé se na něm totiž křižoval Mn vlak s osobákem.
Strojvedoucí manipulačních vlaků a výpravčí se poprvé setkali s vozovými kartami a nákladovými listy. V sobotu ráno jsme dodělávali poslední karty a na úvodním briefingu jsme se postupy okolo karet snažili co nejúplněji vysvětlit, což bylo s obavami přijato. Pro první seznámení jsme nenechali nic náhodě a připravili nákladové listy oboustranně na pevné oběhy vozů mezi stanicemi na trati a stanicemi koncovými ve formě výměny dvojic vagónů. Po prvních jízdách se úloha karet vžila a manipulace začala být pro obsluhu přehlednější.
Vozové karty se plně osvědčily, na základě zpětné vazby jen upravíme jejich podobu. Na dalším setkání plánujeme pokračovat v předpřipravených nákladových listech, objednávky nákladů si necháme zase na později.
Vážíme si všech návštěv, zejména kolegů modelářů, z nichž někteří se k nám neváhali dopravit i ze zahraničí. O akci se dozvěděla i pozořická veřejnost, takže jsme protentokrát natáhli zábrany a umožnili těm pár zájemcům na chvíli vstup mezi moduly. Oceňuji jejich zodpovědný přístup.
Kladně hodnotím, že se nám tentokrát na setkání podařilo dotáhnout prakticky všechny členy a spolupracovníky našeho klubu. Rezervy jsme měli v rychlosti sestavování a oživování layoutu, na čemž hodláme zapracovat do příště.
Abych nezapomněl, stravování bylo opět výborné a večerní debata velmi plodná.
David
Moduly Brno
Fotografie
- klubový výběr fotografií
(autory jsou členové klubu a návštěvníci setkání)
Video z nové odbočky
Layout
Grafikon
4 komentáře
Kluci, co je to za železniční termín „klopená zatáčka“? :-) Fotky jsem si s chutí prohlédl, máte to prostě luxusní. Jen ta dál, ať se daří.
Ahoj. Jde o úmyslnou provokaci mravokárců. Takový špek, na který se dá skočit. :)
Sakra, chytil jsem se.
Co se dá dělat. Třeba nebudeš sám. :D