Nedávno mi na stole přistál model elektrické lokomotivy BR189 v provedení vlastníka AWT od firmy Tillig (Tillig 04471) ke kompletnímu ozvučení. Požadavkem bylo nahrání zvuku ze Zimo databáze včetně personalizace spřažení zvuků s funkčními tlačítky. S původní sadou a originálním návodem jsem toho nebyl schopný, proto jsem si navrhnul vlastní. Čeho jsem dosáhnul Vám popíšu na následujcích řádcích.
Když se pouštím do digitalizace, tak se nejdříve snažím najít podklady, jak je to v reálu. Vyhledávám si fotky na K-Reportu a jiných fotogaleriích, abych věděl, jak v provozu svítil. Na YouTube jsem našel pro tuto řadu výborné video https://www.youtube.com/watch?v=tH0qB9Y1duc, které ukazuje varianty osvětlení dle různých místních předpisů, kam tahle lokomotiva po vlastních kolech smí. Kéž by něco podobného existovalo ke každé řadě!!! :-) Chtěl jsem s originální deskou dosáhnout podobných výsledků jako je na videu, ale narazil jsem. V manuálu je odkaz na změť CV k jednomu danému typu dekodéru. Takové řešení nebývá snadné převést na jiný dekodér. Než půl roku laborovat, tak to si radši navrhnu novou desku! Bude se hodit. Sourozenců této řady je v nabídce Tillig vícero.
Omlouvám se, že následující fotografie nejsou z originálního ozvučení původního zakázkového modelu. Model už je čase psaní článku v rukou majitele a já jsem byl při realizaci tlačen časem. Všechny následující snímky jsou ze zapůjčených modelů od mého kolegy z klubu Tomáše Cádrika, které jsem mu na oplátku model zdigitalizoval také. :-)
Model není, jak už je u firmy Tillig zvykem, na ozvučení nijak extra připravený. Z vlastních nákupů mám pocit, že Piko postupuje daleko mílovějšími kroky. Pojezd je pevný s velmi dobrou hmotností. Motor má masivní setrvačníky na obou stranách osy. Celkově si myslím, že pojezd má výborné jízdní vlastnosti. Bohužel s místem pro zvukový dekodér se standardním rozhraním, který by umožnil jednoduchou zástavbu, nebylo moc počítáno. Model má sice rozhraní Plux12, ale do něj firma Zimo zvukový dekodér nevyrábí. Do vyhrazeného prostoru se vejde i Plux16 (MX648P16), ale u něj zase vlivem posunutí v patici přijdeme o jeho funkční výstupy. Jelikož je okolo jeho obrysu jen cca 1mm místa a všude okolo je kov, tak je víc než vhodné dekodér obalit smrštitelnou bužírkou (případně elektrikářskou páskou). Sám bych měl strach ho nechat jen tak viset v patici bez izolace.
Náhled originálního provedení je na následujícím obrázku. Dekodér se montuje do prostoru na obrázku vlevo dole.
Pod oběma stanovišti strojvedoucího jsou umístěné malé destičky s LED diodami pro jednotlivá světla. Pro obě tyto destičky je v rámu vytvořeno vybrání a centrální středící čep. Sám výrobce obě destičky ze spodní strany už v originálním provedení pro jistotu podlepil elektrikářskou izolační páskou. Tato kombinace zajišťuje pozici a orientaci destiček pod plastovými vyjímatelnými výlisky imitací stanoviště strojvedoucího. Tyto plastové výlisky ze šedivého plastu obsahují jednotlivé světlovody a mají i stínit. LED diody na obou destičkách směřují prostě kolmo vzhůru. Vlivem naohýbaných světlovodů je přirozeně nižší jasnost. Detail destičky řekne více, než jen suchý popis a je na následujícím obrázku.
Začal jsem odstrojením původní elektroniky. Je to velmi snadné. Hlavní destičku drží dvojice diagonálně umístěných šroubků a destičky s LED jsou přichycené oboustrannou lepící páskou. Základní destička je elektricky připojena k pojezdu s motorkem pomocí šestice vodičů, dvě černé dvojice k podvozkům a jedna barevná dvojice k elekromotoru. Je zvláštní, že výrobci ještě stále nedodržují NMRA normu s barevným značením. Pro elektrikáře je zjištění určení vodičů snadná činnost, ale pro laiky by se dodržování barev jistě hodilo a dost by jim to usnadnilo orientaci v modelu.
Po odstrojení původní elektroniky jsem na motor připájel nové dráty. Práce to není jednoduchá s ohledem na velmi stísněný prostor. Na tomto místě je vhodné říct, že provedení pojezdu se u různých výrobních ročníků a sérií liší. U novějšího provedení, pro které jsem sadu navrhoval, není výměna vodičů nutná, jelikož jsou plošky navržené přesně na pozici originálních drátků. U modelu z majetku Tomáše byl oproti novější verzi s „kamufláží“ AWT motor otočený o 180 stupňů a současně neseděla ani rozteč šroubků. Naštěstí je možné do pojezdu vyřezat nový závit v požadované pozici bez dalších zásadních úprav. Detail je vidět na následujícím obrázku.
Modul elektroniky je opět kompletní sada. Hlavní změnou je použití pájecích plošek pro drátový dekodér. To je dáno celkovým místem. Při vývoji jsem zkoušel jít i cestou rozhraní Next-18. Nakonec ale zvítězil koncept s dráty, protože zajišťuje maximální výkyv sousedícího podvozku, což se na domácích kolejištích s malými poloměry oblouků hodí. Stav modelu po montáži sady je na následujícím obrázku. Páskové vodiče k čelnímu osvětlení jsem jen prostě ohnul podle tvaru pojezdu. V místě ničemu nezavazí. Nejde o desetiny.
Plošky pro připojení drátového dekodéru jsou na levé straně desky. Jednoznačně doporučuji dekodér Zimo. Zde byl použitý jak zvukový (původní model), tak i nezvukový (model TomášeC). Plošky pro připojení fialových vodičů pro reproduktor jsou vidět na následujícím obrázku u setrvačníku.
Detail usazeného nezvukového dekodéru je na následujícím obrázku.
Jak je to s ozvučením?
V poslední verzi od firmy Tillig, na kterou jsem vše původně navrhoval je místo pro reproduktor v místě transformátoru mezi podvozky. Klasický reproduktor od Zimo, ale do místa samozřejmě nepasuje, takže jsem musel udělat redukci z 3D tisku, na kterou jsem reproduktor přilepil. Ozvučnici tvoří dutina v místě transformátoru. Frézování nebylo nutné. Zvuk je dobrý. Reproduktor jsem použil klasicky 10x15mm. Plošky pro připojení přívodních drátků jsou navržené právě do místa, kde je u novější verze AWT drážka v boku pojezdu směrem dolů mezi podvozky k transformátoru, kterou výrobce pravděpodobně k tomuto záměru zamýšlel. Tím vodiče nezavazí při zaklápění karosérie. U modelu, který je na fotce bych při ozvučování pravděpodobně udělal frézkou drážku, jelikož forma odlitku je mírně jiná.
Pro ozvučení jsem zatím nahrál jen základní zvuk Zimo, jelikož originál od Jacka zákazník objednat nechtěl. To samozřejmě znamenalo kompletní přemapování zvuků. Tady bych se drobně pozastavil nad smyslem a principem mapování zvuků u zvukových projektů z Německa a Rakouska. U každého projektu je vpravo vždy dokumentace, kde je popsané, jaké funkční klávesy jsou k čemu. Skoro všechny projekty bez výjimky mají namapované zvuky už na první funkční klávesy, takže pokud chcete ovládat světla, tak Vám do toho v originále rovnou houká houkačka. To musí být hlavně pro začátečníky strašně nepraktické. Pokud si koupí pěkný model a chtějí si nastavit svícení na funkční klávesy, tak už rovnou musí zvládat i pokročilejší přemapovávání zvuků. Současně je z toho i cítit, že modelářské klientele našich západních sousedů skutečně dost často stačí, že to celé svítí jako vánoční stromeček stiskem jediné klávesy F0. Je vhodné smeknout před Jackem (http://www.jacek-modely.cz/), že šel vlastní cestou a jeho mapování dává výrazně větší smysl. Jednak je škálovatelné a současně vhodné pro začátečníky i pokročilé. Současně je na většině modelů shodné. To je super při modulových setkání, kdy člověk nepotřebuje návod a rukou už intuitivně jezdí po tlačítkách.
Závěr?
Model je to opravdu krásný a jízdní vlastnosti jsou parádní. S ohledem na závislou trakci ho na našem modulišti v provozu asi nikdy neuvidíme, ale pro ty, kdo mají rádi elektriky, ho rozhodně doporučuji. Potisk je na špičkové úrovni s krásnými detaily. Pohon je tichoučký a nijak neruší zvuky z dekodéru. S drobnou popsanou úpravou zapojení světel je možné dosáhnout vyšší modelovosti. Po zkušenostech z vývoje jsem neodolal a při návštěvě TT-Modeláře koupil RegioJet Vectrona a Tauruse od Tillig. Další z článků bude možná právě o jejich úpravě a ozvučení.
Možné varianty světelných návěstí:
Všechna světla jsou samozřejmě směrově závislá a samostatně spínatelná. Takže vozidlo může jet ve dvojičce, samostatně, jako přípřež i jako postrk.
3 komentáře
Pěkně zpracováno, což o to, ale pokud je tam stejná elektronika jako v Traxu, tak je zbytečné měnit desku, dá se to naprogramovat. Ale chápu, že vzhledem k složitosti projektu bylo jednoduší vyrobit desku.
Vectron má už jiné zapojení a jeho nastavení je značně jednoduší.
Zdravím, předně chci pochválit Vaše desky. Přiznám se, že jsem vycházel z návodu výrobce, kde pokročilejší možnosti nejsou popsané a nastavení CV taky ne, takže si nelze moc udělat představu, jaké je schéma zapojení. Jediné, co Tillig uvádí, je možnost nákupu firemního dekodéru. Ani při laborování s CV se mi nepodařilo dosáhnout požadovaného chování jako má moje provedení, kdy se funkce samostatně zapínají. Mohl byste prosím zveřejnit nastavení CV pro Zimo pro Tillig desku, kde lze dosáhnout shodného chování jako u mé varianty? Bylo by to přínosné. Těch mašin jezdí po republice hodně a mých desek je jen pár v modelech, které jsem dělal na zakázku.
Zdravím, díky, a musím pochvalu opětovat, protože na Vaší práci je vidět, že se u toho přemýšlí :-) Za mě palec nahoru.
Co se týká projektu ZIMO, tak ho určitě zvěřejním, jen k tomu musím udělat nějaký článek a na to teď není vůbec čas. Jakmile to bude, dám vědět.