Automatická vratná smyčka

Zapojení bezobslužné vratné smyčky jsem zpracoval pro modulovou železnici s tím, že by ji někdo z našeho klubu mohl stavět. Nesčetné dotazy na diskuzi mě přesvědčily, že téma ještě není dostatečně prezentované, proto jsem se svoji studii rozhodl zveřejnit. Smyčka je určena pouze pro digitální provoz. (Aktualizováno 10/2018.)

Vize

Nejjednodušší smyčka bez skrytého nádraží slouží pro automatické otáčení souprav na konci tratě. Smyčka je bezobslužná, automatická a bez „modulu vratné smyčky“ reagujícího na zkrat. O přepínání polarity kolejí i výhybky se stará přestavník výhybky, který je ovládán dvěma čidly.

Smyčka nechá vjet první vlak zprava a vyjet zleva, další vlak projede směrem opačným. Polohu výhybky určuje vlak na výjezdu ze smyčky, dokud nedojede k čidlu, tak je možno s vlakem v případě potřeby i vycouvat.

Zapojení kolejí

Koleje ve smyčce jsou napájeny DCC signálem. Koleje za výhybkou jsou obousměrně izolovány a napájeny skrze dva přepínací kontakty v přestavníku. Za izolačním přerušením kolejí je v každé větvi umístěno čidlo přítomnosti vlaku (a a b), počítáno je s infračidlem v koleji (prodej CZ / CN).

Zapojení elektroniky

V zapojení je vhodné použít přestavník MTB MP-6. Ten je spínán impulzově, takže není třeba v elektronice ošetřovat délku sepnutí čidla, zákmity a díky konstrukci zapojení přestavníku ani současný aktivní stav obou čidel. Také má rovnou zabudovány dva přepínací kontakty. Při použití jiného přestavníku se o tyto potřeby musí starat elektronika, například za pomoci bistabilního klopného obvodu a relé.

V každém případě je třeba převést signál z čidla (to v příkladu napájené 5 V, spíná mínus) na signál pro přestavník (uvedený MTB MP-6 napájený 8 – 16 V, spíná mínus). V této konfiguraci by asi stačil jen optočlen ke každému snímači. A pochopitelně napájení pro čidla a pro přestavník.

Vnější kolejnice smyčky je z obou směrů elektricky přerušena u výhybky. Vnitřní kolejnice je přerušena mezerou mezi jazyky a srdcovkou. Pokud je srdcovka kovová, její polarita se nepřepíná a je trvale napájena z vnitřní kolejnice ve smyčce.

V klidu zapojení odebírá minimální proud odpovídající dvěma svítícím IR LED v čidlech, při aktivaci kteréhokoliv čidla (nebo obou) dle motoru v přestavníku.

Provoz

Do smyčky mohou současně vjet i dva vlaky, musí se ale vejít mezi čidla. Vlaky opouštějí smyčku v pořadí, v jakém do smyčky vjely. Vzhledem k tomu, že smyčka je myšlena pro moduly nebo domácí neautomatizované jízdy „na ruku“, není počítáno se zpětnou vazbou, které by, podle výrobce detektoru, mohly změny polarity vadit.

Podobný princip použil i Jindra Fučík:
Autonomní modul pro řízení jednoduché vratné smyčky

Příspěvek byl publikován v rubrice Elektronika se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 Responses to Automatická vratná smyčka

  1. Milan Holeček napsal:

    Prajem pekný deň.
    Prepáčte je možné dostať informáciu o hodnotách – rozpis súčiastok automatickej vratnej smýčky.
    Za vašu ochotu vopred ďakujem s úctou

    Holeček

  2. David napsal:

    Ahoj Milane.
    Zveřejněné zapojení je ideový plán, ne schema k okopírování. Chceš-li hotové řešení, použij Fuldovu verzi nebo si objednej jeho hotovou variantu (odkazy jsou v článku).

    Článek vznikl v době, kdy jediným dostupným řešením pro vratnou smyčku byly elektrické obvody reagující na zkrat. Chtěl jsem nastínit řešení bez zkratů. Fulda nezávisle na mě s odstupem několika dnů zveřejnil prakticky totéž dotažené k finálnímu výrobku, takže nemám důvod jeho práci duplikovat (sám smyčku nepotřebuji).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *