Zapojení křižovatkové výhybky

Každý rok se na diskuzi setkávám s modeláři, kteří se diví, že jim křižovatková (anglická) výhybka nepřestavuje levým přestavníkem cestu na levé straně nebo že levá srdcovka napojená na přepínač v levém přestavníku v jednom směru zkratuje. Tímto článkem bych rád vysvětlil vlastnosti a elektrické zapojení křižovatkových výhybek.

Továrně vyráběných výhybek s plastovými srdcovkami se pasáže článku o přepínání polarity netýkají.

přeskočit k elektrickému schématu nebo dál číst vysvětlení

Křižovatková výhybka jako dvě samostatné výhybky

Většina modelářů hned pochopí, jak funguje a jak je třeba zapojit jednoduchou výhybku. Má dva spojené jazyky, jednu srdcovku a dvě polohy.

Obrázek 1: pravá výhybka EW2 TT – Tillig 83331

Na obrázku 1 je obyčejná výhybka. Funkcí výhybky je, že se na jedné straně (vlevo) provede přestavníkem krátký pohyb jazyků, aby na druhé straně (vpravo) vlak vyjel jednou ze dvou cest za srdcovkou.

Vsuvka – proč přepínáme srdcovku
U modelové železnice je v kolejnicích elektřina k napájení lokomotiv, prakticky v každém okamžiku jízdy vlaku je v jedné kolejnici plus a v druhé mínus napájecího napětí. Srdcovka je společné místo, kudy může projet jak levé, tak i pravé kolo lokomotivy podle polohy výhybky. Aby v tomto místě nedošlo k elektrickému propojení levé a pravé kolejnice průjezdem kovových koleček a tedy ke zkratu, je třeba srdcovku úplně odizolovat nebo ještě lépe kovovou srdcovku napájet jen z té kolejnice, na kterou je přestavena výhybka, tedy přepínat napájení srdcovky zároveň s přestavováním výhybky.

Obrázek 2: Princip ovládání výhybek

Na obrázku 2 si všimněte, že přestavník A přestavuje jazyky na pravé straně, ale rozhoduje o výjezdu z výhybky na straně levé. Stejně tak přepíná levou srdcovku. Opačně položená výhybka má přestavník B a jazyky na levé straně, zatímco směr výjezdu a srdcovka je napravo.

Křižovatková výhybka jsou vlastně dvě takové jednoduché výhybky položené přes sebe na jednom místě. Daní za úsporu místa je dvojnásobný počet jazyků.

Obrázek 3: Princip ovládání křižovatkové výhybky s jazyky mezi srdcovkami
Obrázek 4: Princip ovládání křižovatkové výhybky s jazyky vně srdcovek

Na obrázcích 3 a 4 je znázorněno, že u křižovatkových výhybek pravý přestavník A přestavuje jazyky napravo, mění směr na levé straně (A1/A2) a polaritu levé srdcovky, zatímco levý přestavník B přestavuje jazyky nalevo, mění směr na pravé straně (B1/B2) a polaritu pravé srdcovky.

Křižovatkové výhybky s jazyky vně srdcovek (Baeseler) se pokud vím na českých tratích nikdy nevyskytovaly.


Elektrické zapojení

Na obrázcích 5 a 6 je schema zapojení, v příkladu je použit přestavník MTB MP1v2. V případě jeho podpovrchové montáže nebo použití jiného přestavníku či serva je třeba zkontrolovat, a v případě potřeby i prohodit, polaritu JK na zabudovaném přepínači k srdcovce.

Stále platí, že levý přestavník přepíná směr jízdy a polaritu srdcovky na pravé straně.

Obrázek 5: Elektrické zapojení křižovatkové výhybky s jazyky mezi srdcovkami
Obrázek 6: Elektrické zapojení křižovatkové výhybky s jazyky vně srdcovek

Děkuji za přečtení. O své zkušenosti, nápady a dotazy se můžete podělit v komentářích.

7 komentářů

Obrovská vďaka. Veď ja už som bol zúfalý pretože mi robilo presne to o čom píšete na začiatku článku – skrat na skrat tej „skratovej“ polohe (vychádzal som z logiky výhybiek). Pánečku, a toto tí ybermenši nevedia dať do tých papierov priložených k beselerovi? Ešte raz – obrovské díki. Prajem mnoho príjemných chvíľ nielen pri mašinkách. M. Š.

Ahoj.
Křižovatka na obr.3. Potřeboval bych trochu upřesněnění. Zeleně i modře vybarvené kolejnice jsou napojeny na nevodivou srdcovku a vzájemě oddělené a navíc každá zespodu propojené s příslušnou krajní kolejnicí. Podle vašeho el. propojení bych musel tyto propoje dát pryč? Nebo mám nějaké nové typy, upravené už od výrobce? Dík za odpoveď T.P.

Ahoj Tomáši.
Na obrázku 3 je barevně vysvětlen princip toho, co se na výhybce společně hýbe a napájí konkrétním přestavníkem.

Elektronické schéma je na obrázku 5.

David

Pokud bych to zapojil podle obr.5 bude docházet k tvrdému zkratu. Viz.můj příspěvek výše „Zeleně i modře vybarvené kolejnice jsou napojeny na nevodivou srdcovku a vzájemě oddělené a navíc každá zespodu propojené s příslušnou krajní kolejnicí“. Takže je vůbec nutné zapojit to podle vašeho návodu? Rád se přiučím, protože po zabudování už by se to velmi špatně napravovalo. Dík

Ahoj Tomáši.
Továrně vyráběné křižovatkové výhybky s plastovými srdcovkami nemají potřebu přepínání polarity na plastové srdcovce. Nic na své výhybce neměň a zapoj ji podle doporučení výrobce.

Až se budeš divit, proč pravý přestavník nepřepíná směr výhybky na pravé straně, tak si ještě jednou přečti můj článek. Ignoruj přitom prosím vedlejší věty, ve kterých se vyskytuje slovo srdcovka – ty se tvé výhybky s plastovou srdcovkou netýkají.

David

Napsat komentář