V neděli 17. června 2012 proběhlo již třetí neveřejné provozní setkání modulové klubu Moduly Brno. Třetí setkání bylo výjimečné tím, že poprvé se k nám se svými moduly přidali modeláři z jiného klubu, přesněji to byl tři Pavlové a jejich pěkně zpracovaná stanice Skovice a nákladiště Skovice. Dalším důležitým krokem měl být první pokus o ježdění dle GVD a 4x zrychleného času, a dorozumívání mezi stanicemi pomocí telefonu. Vše sice nefungovalo tak jak mělo, ale i tak to byl vydařená neděle. Ale pojďme popořadě.
Začátek setkání byl oficiálně ohlášen kolem sedmé hodiny ranní, ve výsledku pak jsme někdy kolem času 7:20 začali nanášet moduly do tělocvičny. Stavby layoutu na to, že jsme ho stavěli v podstatě teprve podruhé, probíhala nečekaně hladce, ale i tak nám zabrala včetně kompletních elektrických rozvodů nějakých 2,5 hodiny. Vzhledem k tomu že to bylo poprvé, kdy jsme měli ostré telefonní spojení a bylo třeba funkčnost telefonů ještě odladit, proběhlo vše až nečekaně hladce.
Následně proběhlo několik zkušebních jízd po layoutu a ve skrytých nádražích proběhlo řazení potřebných vlakových souprav dle GVD. Následně kluci „od dráhy“ provedli základní školení ohledně GVD a šli jsme na ostrý provoz. A v tento moment logicky začali problémy …
Jednak funkčnost telefonů nebyla vždy 100%, také naše orientace v grafu GVD nebyla úplně nejlepší, a vložené vlaky tomu všemu nasadili korunu. Nakonec jsme podle GVD odjezdili nějakých 5 hodin modelového času, tedy cca. přes hodinu času reálného. Ta hodina a čtvrt byla provázena několikerým pádem napájení a vše završily hodiny modelového času, které se neplánovaně posunuli o nějaké čtyři hodiny kupředu.
Po takovémto shluku problémů jsme usoudili, že na modelový provoz podle jízdního řádu to nebude, a po většinu dne jsme prováděli tzv. volné jízdy, kdy nebyl layout moduliště tak přeplněn modely a stabilita napájení byla o hodně lepší.
Problémy nám ukázaly, že do příštího setkání musíme vyřešit několik oblastí:
1. chod modelových hodin při čtyřnásobném zrychlení musí být stabilní
2. instalace zesilovačů (boosterů) do jednotlivých stanic a na samotný layout
3. vyřešení centrály a ovladačů, které budeme v budoucnu používat
4. dořešení odkládacích ploch ve stanicích (plochy pro GVD, vozové karty, ovladače atd.)
5. GVD bude doplněno o sešitové jízdní řády strojvůdců a jízdní řády jednotlivých stanic.
6. Vytvořit vozové karty a nákladové lístky
Vyřešení výše zmíněných problémů považujeme nyní za prioritní, tudíž se práce na modulech a layoutu zaměří na zdokonalování funkčnosti. Věříme, že po provedených úpravách, proběhne příští provozní setkání bezproblémově, a díky velikosti našeho layoutu budeme moci být považování za plnohodnotný modulový klub. Na úplný závěr dodávám, že třetí setkání bylo posledním setkáním, které bylo jednodenní, další setkání už budeme organizovat jako vícedenní.
To je pokud jde o negativy asi vše, a aby to nevypadalo, že setkání byl obrovský propadák, shrňme si, co se od posledního srazu podařilo.
Tak především přibylo množství dalších sjízdných modulů a na mnoha rozestavěných modulech se výrazně pokročilo. Jen namátkou můžeme jmenovat Velké Pavlovice, kde byl a provedena instalace mechanického přestavování výhybek a na modulech byl do hrubého stavu dotvarován terén. Přibyla nová stanice Kobylí sestávající ze čtyř modulů o celkové délce 4 metry, která byla zesjízdněna a měla vybudována štěrková nástupiště. Ve stanici Mutěnice byla provedena instalace servopřestavníků, byl dotvarován nahrubo terén, a v neposlední řadě byla stanice doplněna o další tři moduly, především jmenujme odbočný díl směrem na Kyjov a Hodonín. Lubomír vybavil svůj Hevlín taktéž mechanickým ovládáním přestavování výhybek. Dále vzniklo druhé tříkolejné smyčkové SN, a nějakých 6 ks traťových modulů. To vše nám dnes umožňuje sestavit zajímavý layout o délce 45 metrů.
Dalším příjemným bodem byla účast pražských kolegů modelářů. Nejenom že dovezli mnoho pěkných dokončených modulů a posílili náš doposud slabý vozový park, ale svou účastí a radami nám pomohli pokročit o hodně dál.
Protože ne všichni měli možnost se setkání zúčastnit, a na srazu bylo hodně fotografů, nabízíme Vám množství krásných fotografií s popisy.
Žebětín 17.6.2012 7:25 hodin: do tělocvičny právě nanášíme první moduly a skládání layoutu začíná…
Sestavování layoutu začíná obvykle stanicemi, v popředí Velké Pavlovice.
Tomáš C. skládá své zatravněné soumodulí které už tradičně patří mezi SN Zaječí a ŽS Velké Pavlovice.
Vznikající stanice Mutěnice je zatím ztvárněna jen v hrubých rysech se základně zpracovaným terénem.
Dva „nahé“ obloukové moduly R1000/45st dávají vyniknout naší konstrukci obloukových modulů.
Kluci z Prahy dovezli své moduly velice pečlivě zpracované a stejně pečlivě balené. Způsob balení modulů pražských kolegů je pro nás do budoucna zajímavou inspirací.
Pohled na již postavený layout během prvních zkušebních jízd. Je to 14 měsíců práce, a myslím, že se nemáme za co stydět.
Malá prohlídka stanic našeho layoutu začíná v SN Zaječí, které je řešeno jako tříkolejné smyčkové.
Mirkova elegantně vyhlížející stanice Velké Pavlovice je zpracována včetně vjezdových modulů a vlečky.
Ovládání výhybek je řešeno stejně elegantně pomocí otočných knoflíků a bovdenů.
A stejně elegantní majitel a tvůrce stanice během své oblíbené činnosti, čištění kolejí … :-)
Vpravo dole si můžete prohlédnout zastávku Bořetice včetně manipulační koleje.
Železný železniční most na výjezdu z ŽS Velké Pavlovice směrem na Bořetice je v modelovém podání od Mirka již tradičně pastvou pro oči. Nejenom pro oči…
Michal Bernátek je hrdým majitelem a tvůrcem zastávky Bořetice.
Michalův syn Vojta studuje precizně zpracovaný modul Bořetic s přejezdem.
Část Zastávky Bořetice je směrem na Kobylí zpracována skutečně velice kvalitně.
V zastávce Bořetice Michal prezentoval i toto pěkně postavené skladiště.
Protože se snažíme držet maximálně věrně předlohy, mají vjezdové obloukové moduly do zastávky Kobylí velice luxusní rádius 5000 mm.
Kompletní pohled na vznikající stanici Kobylí. Stanice je sice zatím jen ve dřevě, přesto již některé detaily naznačují, že bude zpracována velice detailně.
Například propustek pod tratí včetně opěrných zdí je zpracován ve vysoké kvalitě.
Ovládací pultík stanice Kobylí je zpracován velice jednoduše a přehledně. Nastavení přehození výhybek a návěstidel je zvýrazněno pomocí rozsvícených LEDek.
Stanice Mutěnice je zatím zpracována velice hrubě. Realizována je dle layoutu z roku 1945, včetně velice zajímavého zhlaví a odbočky směrem na Kyjov a Hodonín.
Druhé SN je zpracováno také jako smyčkové a nese název nikoli Hodonín ale Veselí.
Bojová porada před ostrým provozem, Tomáš C spolu s Martinem školí, abychom alespoň trochu chápali, co GVD obsahuje, jak se podle něho bude jezdit a jak se budeme dorozumívat.
A podle tohoto jízdního řádu jsme chtěli jezdit… :-)
Mirek jízdní řád sleduje s ledovým klidem a nadhledem. Vzhledem k tomu, že celý sraz absolvoval s teplotou, nedá se jeho nadhledu ani moc divit.
Tomáš C, komunikuje pomocí mezistaničního telefonu a už se zjevně potí…
… naopak Mirkovi mezistaniční komunikace svědčí, a vše zvládá s klidem anglického gentlemana.
Nácvik posunu ve stanici Velké Pavlovice, tam kde vozový park trucuje, pomůže drobně obsluha.
Na odbočku za Mutěnicemi směrem na Kyjov budeme zapojovat moduly, které nepatří k trati č. 255. Na tomto srazu nám bylo ctí sem připojit stanici a nákladiště Skovice Pražských kolegů.
Ve stanici Skovice provozně vypomáhal Martin. Vše si na kameru zaznamenává naše čestná návštěva Miloš.
Celkový pohled na stanici Skovice která je zpracována velice pečlivě, ať už jde o samotný layout kolejí, povrchy ve stanici či elektrické rozvody.
Vjezdový modul do Skovic, bližší kolej vede z Mutěnic, ta vzdálenější směřuje vlak do Hevlína.
Pečlivě zpracované vjezdové zhlaví, včetně doma vyrobené třícestné výhybky.
Detail třícestné výhybky.
Staniční budova ve stanici Skovice.
Tento a několik dalších pohledů patří budovám ve stanic Skovice.
Cestou do Hevlína projíždí vlak nákladištěm Skovice-dvůr.
A pohled na nákladiště z druhé strany. Kolegové z Prahy na ztvárnění krajiny hojně využívají nejrůznější foliáže.
Tento modul patřil k těm nejvíce zarostlým modulům na srazu.
A nebylo na něm nouze ani o drobné detaily.
Cestou do Hevlína jedeme i přes tohoto „naháče“, tentokrát se jedná o rovný modul a opět se můžete pokochat provedením konstrukce modulu.
V koncové stanici Hevlín je zatím klid, Lubomír instruuje svou manželku v ovládání stanice a v čtení grafikonu.
Pěkně zpracovaný strážní domek ve stanici Hevlín.
Skrytá nádraží se pomalu plní, jak vidíte, vozový park není zdaleka epošní.
V tuto chvíli se sešlo ve skryťáku několik pěkných modelů. V popředí Lubomírův motorový vůz M240 s přípojákem, za ním Tomášův Pielstick a Jéňův ozvučený Sergej.
Detail motorového vozu M240.
Ani v druhém skrytém nádraží není o traťové a mimoepochové rarity nouze.
O tom že ježdění v 4x zrychleném čase není žádná sranda, se právě přesvědčuje Martin, kterému z toho jdou oči kolem.
Naše hodiny, podle kterých jezdíme, si právě radostně přeskočily o čtyři hodiny kupředu…
Na srazu opět jezdil TTvočkův kamerový vlak.
Pěkně zpracovaný vjezdový modul s mostem do skrytého nádraží patří k často fotografovaným modulům.
Na této fotce do SN Zaječí směřuje souprava motorového vozu M240 a přípojného vozu.
A zde stejný modul, jen motorový vůz je tentokrát Modrý šíp M274.
V následném oblouku svou vlakovou soupravu fotografuje David.
Značně profláklé, ale stále velice fotogenické soumodulí s propustkem patří také k často fotografovaným místům…
… zvláště když zrovna projíždí takto zajímavý vlak.
Fotografie tohoto soumodulí z druhé strany.
Setkání motorových vozů dvou generací v ŽS Velké Pavlovice.
Souprava vozů s uhlím opět ve stanici velké Pavlovice.
V rámci volných jízd si každý projel, co chtěl. Stanicí Kobylí právě projíždí zcela mimoepošní souprava.
Předválečný Modrý šíp a současný RegioJet v SN Veselí.
Velmi intenzivní provoz při volných jízdách zažila i stanice Mutěnice.
Na manipulační koleji se právě setkal Regiojet s parní lokomotivou BR 86.
Parní lokomotiva BR 86 sloužila ve stanici Mutěnice jako manipulační.
V Hevlíně Lubomír vystavil svou vozovou chloubu, předválečné dvouosé a tříosé dřeváky.
Detail předválečného dřeváku Ce.
Před skladištěm v Bořeticích stojí velice hezky zpracovaný a patinovaný vůz Z Českých čokoládoven.
A ve stejné stanici stál i „chladící“ vůz Československého masného průmyslu.
Další velice pěkně zpracované skladiště.
Po setkání proběhlo malé neformální zhodnocení.
Závěrečné foto účastníků do kroniky. Třetí provozní setkání Modulů Brno právě skončilo. Ať žije čtvrté provozní setkání.