Centrála Roco Z21

z21 Do klubu jsme si pořídili digitální centrálu Roco Z21. Používáme ji k řízení moduliště. Umožňuje nám bezdrátové ovládání vlaků a do budoucna ponechává otevřenu cestu k LocoNetu.

Centrála byla představena už na několika webech, takže se zaměřím jen na její využití a technické detaily týkající se našeho klubu. Připomenu jen pro klub přínosné vlastnosti:

  • bezdrátové ovládání vlaků telefonem nebo tabletem
  • ovládání pomocí XpressNetu (Roco myši), tři nezávislé vstupy
  • ovládání pomocí LocoNetu (Fredi)
  • čtení CV na programovací koleji
  • výstupní proud do kolejí 3 A
  • bezproblémové zapojení zesilovačů
  • programování adresy do Fredů
  • aktualizace a počeštění Roco myší

Ostatní vlastnosti, jako je řízení z počítače, úpravy zvuků, ovládání příslušenství a řízení vlaků z virtuální kabiny, neuvažujeme.

Co mi na centrále Z21 vadí:

  • Programování na programovací koleji zastaví trať.
  • LocoNet vstup nemá RailSync, tj. chybí u kopie DCC:
    • nelze použít pro rozvod synchronizačního signálu k boosterům typu Spax,
    • slouží pouze pro ovladače typu Fred, místo DCC napájeny stejnosměrně.

Zapojení centrály a zesilovače

Centrála Z21 má výstup na samostatný zesilovač Roco 10765. Zesilovač je poměrně drahý a jeho funkci může zastoupit i zesilovač Roco 10764, který se dodává v digitálních setech s myší. Těch už máme poměrně dost a další lze pořídit za slušnou cenu. Je třeba však použít upravený propojovací kabel. Jeho zapojení zveřejnil fulda na diskuzi. Pro výrobu kabelu budete potřebovat telefonní kabel, konektory RJ10, RJ12 a krimpovací kleště.

Zapojení propojovacího kabelu k zesilovači

Kabel čtyřpinovým konektorem zasuneme do zásuvky B-bus (booster) na centrále a šestipinovým do Master zásuvky na zesilovači. Zásuvka Slave na zesilovači zůstane neobsazená. Multimetrem zkontrolujeme, zda souhlasí polarita (fáze) kolejí J-K v obou úsecích, pokud ne, otočíme konektor na kabelu ke kolejím v zesilovači.

Centrála umožňuje nastavovat výstupní napětí do kolejí. Výstup zesilovače je pevně daný, takže jsem se mu v rámci možností snažil přizpůsobit a nastavil na centrále 16 V, což přibližně zesilovači odpovídá.

Při průjezdu vozidel přes rozhraní mezi úseky napájenými z centrály a zesilovače dochází přes kola a vnitřní obvody lokomotiv a vagónů (i nákladních TT od Loco) k jejich propojení. Potenciálové a napěťové vyrovnání je zanedbatelné, jen zpoždění DCC signálu se projevuje drobným pískáním způsobeným krátkými zkraty, které však nemohou spustit proudovou pojistku.

Z21 - testovní se zesilovačem

 


Video

 


Využití centrály na setkání

Centrála Z21 na pátém provozním setkání

Na pátém provozním setkání (15. – 16. 6. 2013) jsme poprvé centrálu Z21 zapojili jako hlavní řídící jednotku pro ovládání jízdy vlaků. V praxi se na modulech osvědčila.

Pro řízení vlaků jsme měli rozvedeny dvě nezávislé XpressNet sběrnice, každá pro polovinu layoutu. Využili jsme dva vstupy X-bus na centrále.

K napájení kolejí jsme nevyužili výstup ze zabudovaného zesilovače v centrále, ale další zesilovače Roco ze startsetu ovládané B-bus (booster) výstupem centrály (návod). Zesilovače jsme měli dva, každý napájel zhruba polovinu moduliště, abychom rozložili výkonovou zátěž. Na přechodu mezi nezávisle napájenými polovinami layoutu jsme zbudovali pasivní předávací úsek, který společně s vhodnou koncepcí napájení odstranil všechny problémy spojené s předáváním vlaků mezi úseky.

Bezdrátové ovládání tabletem nebo telefonem bylo při provozu velmi efektivní i efektní. Rychle jsme si  zvykli na to, že nemusíme pořád hledat zásuvky pro myš a dá se s tím celkem rychle reagovat na nečekané události. Bylo by to ideální, kdyby… Dvakrát se nám po jisté době provozu stalo, že centrála Z21 přestala spolupracovat s routerem, takže ačkoliv byly naše přístroje připojeny ke správné Wi-Fi síti, ovládací aplikace se přes ni nemohla spojit s centrálou. Nešlo tedy ovládat vlaky a museli jsme přejít na myši. Pomohlo vypnout a zapnout centrálu. Po následující aktualizaci centrály jsme se s tím už nesetkali.

Na šestém provozním setkání (16. – 17. 11. 2013) jsme se setkali s jinou zvláštní událostí. Všechny lokomotivy s dekodérem Kuehn (asi vše typ N045) v době bez provozu z ničeho nic vyrazily vpřed plnou rychlostí bez ohledu na nastavení v dekodérech. Zda za tento nechtěný broadcast mohla centrála, dekodéry, nějaký rušivý signál nebo jejich kombinace, to jsme dlouho netušili, protože na dalších dvou setkáních (2014) se žádná chyba připsatelná centrále již nevyskytla. V roce 2015 jsme podle příznaků seznali, že na vině byla zřejmě stejnosměrná složka, která (nějak) pronikla do kolejí a rozjela lokomotivy s povoleným analogovým provozem. Od té doby analog vypínáme.

Od roku 2015 řízení vlaků z tabletů a telefonů používáme jen sporadicky, nicméně počínaje jarem 2017 postupně přecházíme na Wi-Fi myš od Roco (popis).


 

Nastavení centrály Z21 pro přípřež

Více na: magazin.firenet.cz

Příspěvek byl publikován v rubrice Různé se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

33 Responses to Centrála Roco Z21

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *