Smyčkový skryťák

Smyčkový skryťák

Nápad vznikl v jedné hospůdce při rozjímání „kam to posunout dál“. Martin pak přišel s myšlenkou, že se vloží do projektu nějaké smyčky, aby další setkání bylo trochu o ježdění. Toho jsem se chytil i já a tak začal pomalu vznikat malý projekt smyčky se třemi kolejemi a jednou kusou. Nebude to nic zásadního ani převratného, ale klub to posune dál a budem trochu jezdící…

Využili jsem volné plochy při hromadném formátování a pálení a nechali si udělat 3 kusy specifických modulů. Ten první bude Martinova výzva v podobě tunelového portálu, coby vjezdového modulu do skryťáku. Tento modul bude mít rozměr 85 x 40 cm.

No a dále další dva moduly na kterých bude ona smyčka se třemi kolejemi a jednou kusou kolejí. Poloměry smyčkových kolejí jsou R 310, R353 a R396. Jeden modul skryťáku má 85 x 65 cm, takže celkový rozměr skryťákové smyčky bude 85 x 130 cm.

Smyčkový skryťák 01
Smyčkový skryťák 02
Smyčkový skryťák 03

Po smontování všech rámů které proběhlo tradičním způsobem, jsem začal řešit dva problémy. Tím prvním bylo zajištění vzájemné polohy dvou smyčkových modulů proti sobě tak, aby se to nemuselo neustále při sestavování dolaďovat tak jak krajinné moduly. Ideálním řešením by bylo několik středících čepů, tak jsme v klubu trochu hledali, ale nic ideálního a levného nebylo po ruce. A opět Martin mi dal typ, na takový ty spojovací čepy na rozkládací stoly.

Montáž je velice jednoduchá, stačí v čelech souměrně svrtat několik otvorů 8 mm. Pro vložení do otvorů je jim potřeba pomoct kladívkem, a pro fixaci je dobré to zalepit dvousložkovým lepidlem. I bez lepidla to drží fest ale s lepidlem to nikdo ven nedostane. Já použil na délku 85 cm tři tyto středící čepy. Po sestavené obou modulů dohromady je pozice přesně fixována, pro pevné spojení jsem použil Mirkovy epoxy šrouby, které standartně používáme pro spojení modulů.

Smyčkový skryťák 04
Smyčkový skryťák 05
Smyčkový skryťák 06
Smyčkový skryťák 07
Smyčkový skryťák 08

Dalším krokem byla tvorba výměny, na to jsem použil stavebnice EW2 od Tilliga, se kterými mám už dobré zkušenosti. Jen jsem to chtěl trochu vylepšit, tak jsem použil na ty krajní kolejnice jediný kus prutu, jediná úprava byla vybroušení pat kolejnic postupně na všech výhybkách v místě kde dosedají jazyky. Bylo nutné si trochu pohrát s netradiční geometrií, ale práce šla rychle od ruky a šup a zhlaví bylo hotové. Teď mě ještě čeká konečná fixace a elektrické zapojení, no a pak nějaké ty přestavníky se kterýma ještě nejsem rozhodnut.

Smyčkový skryťák 09
Smyčkový skryťák 10
Smyčkový skryťák 11

Jeden problém už byl vyřešen a tak je tu ten druhý, přechodové fixace prutů v místě dělení. Rozhodl jsem se jít jinou cestou než ony CU pražce, prostě jen pruty zafixovat na hřebíček zatlučený a zalepený epoxidem na jejichž hlavičku naletuji právě tu kolejnici.

Nejdříve zatlučeme ony hřebíčky v místech mezi prvním a druhým pražcem, pak jsem je vytáhnul a dírky zaplnil dvousložkáčem a znovu zatloukl a hned zkontroloval výšku, aby se lehce spíše nedotýkaly kolejnice pak pocínujem pořádně hlavičky hřebíčků a taky kolejnice zespodu, aby to krásně chytlo. Ten první pražec odříznu aby se to lépe pájelo, a až je to krásně zapájený tak tam nasunu ten pražec plus ještě trochu lepidla a celý to přilepím. Pak jen zarovnám kolejnice s modulem a je hotovo.

Po zaschnutí to drželo fest a já jsem s tím byl spokojen a mimochodem vypadá to mnohem lépe než nějaký ty CU pražce s pochybnou pidi ploškou. Ono vůbec to pevné fixování je stejně obrovská fobie, pokud se k modulům budem chovat lidsky tak to není třeba extrémně přehánět. Na tom jsme se shodli i na našem diskuzním skypforu, je důžité jen mít určitou fixaci vůči normám.

Smyčkový skryťák 12
Smyčkový skryťák 13
Smyčkový skryťák 14

Poznámka: více fotek ze stavby smyčkového modulu najdete zde.

Příspěvek byl publikován v rubrice Moduly se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

1 komentář u Smyčkový skryťák

  1. Zlámalík napsal:

    Přispěju jedním ověřeným postupem – nepoužívám hřebíčky, ale před konec kolejového prutu zespodu naletuju obrácené U z kousku mosazného drátku (který ještě lehce pokřivím pro lepší výsledky), v panelu vyhlodám oválnou díru, tu naplním epoxidem a pak položím kolej (i s drátky). Případně dokápnu epoxy dle potřeby, nasunu poslední pražce a je to. Odpadá nutnost cínování hřebíku a štelování výšky :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *