Ozvučení BR38 (ČSD 377) od f. Tillig

P1130342

Dostal jsem u nás v klubu poptávku na ozvučení BR38 od firmy Tillig v provedení řady 377 ČSD. Hned jsem věděl, že to budu dělat rád. Na tuto lokomotivu jsem se moc těšil a nechybělo málo, abych se stal také jejím majitelem.

Jelikož tato lokomotiva je připravená na ozvučení docela solidně, rozhodl jsem se s Vámi podělit s několika radami, jak na to.

Než začneme s digitalizací a ozvučením je potřeba si přiznat, že je nutné aby byl modelář alespoň trochu zručný a opatrný. Model má na sobě spousty jemných detailů, které by mohly utrpět při hrubém zacházení, při rozebírání a opětovném sestavení. Také Vás musím upozornit, že reproduktor bude po úpravách již nereklamovatelný. Ale naštěstí se to týče jen toho reproduktoru.

Tak pojďme na ni.

P1130288

Ještě než začneme, mám pro Vás jednu malou radu jak odstranit ono občasné neprotočení kol lokomotivy. Po delší době pozorování chodu lokomotivy jsem si všiml, že lokomotiva občas zablokuje svá kola. Jako by byla lehká a odpor na sběračích proudu a v uložení náprav byl větší než je zdrávo. Zprvu to bylo i mé tušení, že ten odpor je asi moc velký… no ale když jsem pak lokomotivu odpojil od tendru, tak ta potom běhala bez jakéhokoliv zadrhnutí náprav. No a můj verdikt je ten, že lokomotiva je po spojení s tendrem lehce nadzvedávána. Právě první náprava pod budkou je ta rozhodující, která je pevná a leží na ni značná část váhy lokomotivy a snížení adheze na této nápravě je pak fatální na přenosu sil na ostatní nápravy přes táhla.

P1130290

No a toto je moje řešení. Spojka, která spojuje tendr a lokomotivu je totiž příliš vysoko a po spojení s lokomotivou jí lehounce nadzvedává. Síce nepatrně, ale toto malé nic stačí k tomu, že dochází ke smýkání náprav. Stačí tu spojku zlehounka vyhnout dolů. Tak jak je vidět na detailnější fotce.

P1130291

Spojení tendru s lokomotivou je pak výškově lehce s vůlí a lokomotiva již není vůbec nadzvedávána a nápravy lokomotivy už vůbec nejdou do smyku.

P1130292

Pojďme ale dále k tématu. Pro rozebrání lokomotivy je potřeba odšroubovat jeden šroubek zespodu a to ten, který je blíže ke kabině.

P1130293

Poté opatrně vysuneme dýmniční dveře.

P1130294

Ty jsou spojeny s plošným spojem, kde je patice Next18 dle NEM 662. Do ní zasuneme dekodér, ve kterém je nahrán zvuk od Petra Smutka. Vše Vám ochotně zprostředkuje prodejce Hobby-shop.

P1130295

Je to tento dekodér.

P1130316

Na druhé straně plošného spoje jsou dva kontakty k přípájení dvou drátků od reproduktoru. Na obrázku jsou to ty dva modré pod červeným drátem. Zde již naletované.

P1130296

Nejdříve musíme rozebrat loko tak, abychom se dostali k závaží. Po vysunutí dveří dojde k uvolnění kotle vpředu a po odšroubování šroubku zespodu dojde k uvolnění závaží a zbytku kotle.

 

P1130297

Když kotel přizvedneme a odstraníme vnitřek kabiny, můžeme pak vysunout závaží.

P1130298

 

A zde máme konečně místo pro reproduktor. Padne přesně na Zimo kostku 10×15 mm.

P1130299

Tuto kostku ovšem budeme muset poupravit.

P1130300

Po zasunutí nám takto čouhá ven. Podotýkám, že hodně dělají předpjaté kontakty.

P1130301

Porovnání nové a upravené kostky.

P1130302

Zde již připájené drátky a zaletované tak, aby se odstranilo předpětí  kontaktů.

P1130303

Poté je třeba odstranit vodivost závaží. Zde vyřešeno vlepením kousku pásky a vložením tenké folie kolem reproduktoru.

 

P1130304

Zde je již vložen reproduktor do závaží kontakty dolů. Ta plastová ozvučnicová část se musí v rozích obrousit. Aby to pak vypadalo jako zde na obrázku.

P1130305

Zkuste si několikrát vsunout závaží s reproduktorem do kotle. Pokud to nebude klást odpor máte vyhráno.

P1130306

Zde již zasunuté závaží.

P1130308

Pak můžete připájet dva dráty od reproduktoru na volné plošky na plošném spoji. Potom již můžete kotel nasadit zpět.

P1130309

Než přišroubujete pojezd ke kolti nasaďte zpět kryt závaží…aneb  vnitřek stanoviště.

P1130310

Pak už můžete přišroubovat pojezd k závaží v kotli.

P1130311

Teď už zbývá jen zasunout zpátky plošňák s dekodérem. Zde jen malou radu…pomozte si pinzetkou nejprve popostrčit dovnitř ty drátky…

P1130312

 

poté už to půjde snadno… a pak už stačí jen správně zacvaknout dýmniční dveře.

P1130313

Po spojení s tendrem je nutné ještě provést elektrické spojení. To se provede zasunutím flexi plošňáku do konektoru na tendru, nejlépe pomoci pinzetky.

P1130315

Pak už se můžete jen kochat jízdou a naslouchat povedené zvuky.

P1130321

 

P1130337

Něco málo jsem pro Vás natočil mobilem a pověsil na Youtube. Pokud budete pozorní, všimnete si občasného smýkání náprav na lokomotivě. Bohužel jsem to točil ještě před úpravou spojky.

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Jak na to, Vozidla se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *