K napájení modulů využíváme systém postavený na levných a dobře dostupných komponentech Roco. Vše funguje výborně a soudě podle ohlasů by mohl být náš systém zajímavou alternativou. Rozhodl jsem se zpracovat téma jako návod pro ty, kteří ještě v digitálním zapojování tápou a hledají jednoduché možnosti.
Nejprve bych rád upozornil, že níže uvedené zapojení není kompatibilní s elektrickými normami Zababov nebo Fremo, takže ho nelze provozovat společně s jiným systémem. Nechci nikoho přesvědčovat, aby na naše řešení přecházel. Zapojení není vhodné pro velmi velké layouty modulové železnice. Přináším jen alternativu, která je vyzkoušena a může být inspirací pro další nadšence, zejména z layoutově menších klubů.
Uvedené zapojení jsme v klubu používali a postupně vylepšovali. Od roku 2017 je upravené natolik, že jsme se rozhodli vydat nový článek.
Při tvorbě řešení jsme vycházeli z nám dostupných komponentů a několika problémů, se kterými jsme se při předchozích zapojení potýkali. Všichni jsme měli doma nějakou tu Roco MultiMaus ze start setu, obvykle i s dodávaným zesilovačem Roco 10764. V případě potřeby je možné toto základní vybavení levně sehnat na Aukru nebo Modelbazaru. A to je vlastně vše, co je pro začátek třeba.
První zapojení
Dokud máme v provozu méně, než pět lokomotiv, stačí nám jeden zesilovač a jedna myš v něm napevno jako centrála. Ze zásuvky Slave se vyvede sběrnice (XpressNet) vedoucí přes celý layout a ostatní myši se zapojují do ní přes rozbočky. Sběrnice se nikde nevětví, prochází celým layoutem, odbočné kabely k myším nejsou zbytečně dlouhé. Pokud sběrnice XpressNet přesáhne asi 10 metrů, bude vhodné její konec impedančně ukončit (terminovat), aby se signál od konce vedení neodrážel zpět a nerušil tak. To se provede rezistorem 120 ohmů na konci vedení, který se zapojí mezi prostřední dva vodiče sběrnice. My už na to máme připravené rozbočné krabičky se zásuvkami pro myši, stačí do poslední zapojit propojku. Všechny koleje se napájejí přímo ze zesilovače.
Vyšší nároky
Jakmile nám provoz zhoustne, tak to jeden zesilovač neutáhne. Pozná se to podle výpadků myší. Je třeba kolejiště rozdělit na několik úseků se zhruba stejným provozem a každý z nich napájet samostatným zesilovačem. Tady je způsob, jak to udělat, aby vše fungovalo bez nejmenšího zádrhele.
Jeden zesilovač s myší použijeme jako centrálu (u nás v klubu místo toho používáme centrálu Roco Z21, ale na principu to nic nemění). Z této centrály se opět vyvede sběrnice ze vstupu Slave pro další zapojované myši. Z centrály však nevedeme DCC signál do kolejí, veškerý její výkon necháme na napájení myší. Vyžijeme však výstup centrály označený Booster. Z něj vyvedeme signálový kabel upravený podle fuldy (můj detailnější obrázek). Přeměníme tím signál Booster na řídící signál do Master zásuvek v dalších zesilovačích. Tento Booster signál můžeme rozbočit pro několik podružných zesilovačů (z nich však už nemůžeme využívat Slave zásuvku).
Teprve z dalších (podružných) zesilovačů napájíme jednotlivé úseky kolejiště. Při zapojování musíme dbát na to, abychom na přechodu mezi úseky měli obě strany ve stejné fázi. To se dá poznat střídavým voltmetrem. V jedné koleji měřené před i za rozhraním úseku nesmí být velký rozdíl napětí. Pokud je, změníme v jednom z úseků polaritu přívodů.
Tím by bylo vše vyřešeno. My se však navíc chráníme se před možnými problémy (popsané jinde) s přejezdem vlaků přes rozhraní nezávislých úseků. Podstatou je vložení přechodového úseku do rozhraní.
Přechodový úsek
Přechodový úsek je sestaven z několika traťových modulů, ideálně celkové délky nejdelšího provozovaného vlaku v kolejišti (náhodný delší vlak nevadí). Úsek je vhodné umístit na místo, kam do něj obvykle vjíždí jen jeden vlak, tedy mezi stanice. Z jedné strany je úsek v obou kolejnicích přerušen a z druhé je napájen přes ochranný prvek, kterým jsou automobilové žárovky. Na nich jsou kompenzovány veškeré nesrovnalosti mezi samostatně napájenými úseky. Používáme automobilové žárovky 12 V / 10 W v pouzdře sufit, na každém potřebném místě kvůli vlastní ochraně vždy dvě za sebou (v sérii).
Žárovkovou ochranu považujeme za dostatečně funkční. Od roku 2017 jsme však přechodové úseky ještě jednou přepracovali. Spočítali jsme přesnou hodnotu potřebného odporu vůči trochu většímu odběru osvětlených souprav, vyměnili žárovky za výkonové rezistory na chladiči s elektronickou signalizací a hlavně kvůli srovnání rozdílu potenciálu, který při přejezdu rušil serva, zapojili ochranné prvky na všechny čtyři přerušení přechodového úseku.
Nehoda v Bílsku
Spálená lokomotiva při nehodě způsobené na rozhraní dvou úseků napájených z boosterů s rozdílným napětím nás utvrdila v potřebě užívání přechodového úseku. Nedávno (06/2017) jsme klubové řešení přepracovali a místo žárovek používáme výkonové rezistory na chladiči přesně spočítané dle odběru, doplněné elektronickou signalizací.
Budiž nehoda varováním pro oživovače DCC, kteří by si měli přeměřit napětí na rozhraní dvou boosterů před spuštěním, obzvláště pokud se nevytváří přechodové úseky aspoň se žárovkami nebo ochrannými odpory. Je třeba si uvědomit, že v takovém to případě poté dochází k dokrmení rozdílu napětí právě proudem do sousedního boosteru přes tenké vodiče od sběrných plíšků na lokomotivě. Pokud se stane, že ta lokomotiva se na přejezdu pozdrží déle, je výsledek škod značný (technické detaily).
Možné komplikace
I když k žádným problémům nedošlo, fulda mě upozornil, že by zdrojem poruch mohla být propojená zem na Booster sběrnici. Řešením by pak bylo například optické oddělení každého zesilovače.
14 komentářů
Stručné a jasné pojednání.
Pro setkání v Napajedlích (je to kousek od Vás) jsme vypracovali (ve spolupráci s Fuldou) bezdrátové ovládání lokomotiv. Princip ROCO je zachován, jen používáme bezdrátové ovladače.
Pokud jste to ještě nečetli, tak něco málo je zde:
http://moduly.vlakytt.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=96
Byla to premiéra a úspěšná.
Zdraví Pavel-HP.
Řídící zesilovač lze použít jako zdroj DCC signálu napřiklad pro dekodéry výhybek, digitálního ovládání točny a dalšího příslušenství, které nemá takové nároky na odběr proudu a tím nechat zbývající zesilovače pouze na trakci.
__
Původně vloženo 13. 10. 2014 (23:53), zachráněno ze spamu.
Dobrý den. Zkoušel jsem tento systém napájení u nás na klubovém kolejišti, kdy bylo plánováno zapojení až 4 boosterů ROCO 10764 pro celé kolejiště. Bohužel jsem ztroskotal na zprovoznění kolejiště. Při přejetí do pasivního přechodového úseku dojde k výraznému zpomalení lokomotivy. Zkoušel jsem to zapojením jen jedné žárovkové ochrany a oddělením zpátečky mezi boostery. Jenže projel to jen hektor ČStrain. Mohl bych někoho poprosit o případný kontakt na email, s kým bych to mohl konzultovat. Předem děkuji. Jan Rajčáni, KŽM Sokolov
Odpověděl jsem Honzovi soukromě.
Díky za to, pochopil jsem to i já jako naprostý začátečnický DCC-dement. I díky tomu jsem zvolil stejnou cestu ;)
Děkuji za pochvalu.
Dobrý den rad bych poprosil o radu…zapojeni mám z21 (JK NEJDE DO KOLEJI) a udělaný kabelem dle návodu do kostky roco…Douda jde JK do koleji …po zapnutí celého systému se při navolení jedné LOKO rozjede náhodné i jiná LOKO s jiným cv1….děkuji predem
Neznám žádný důvod, proč by se měla v DCC rozjet a být ovládána jiná, nebo dokonce náhodná, lokomotiva s rozdílnou adresou, pokud to není uživatelsky nastaveno přímo v jejím dekodéru (stejná adresa CV1, stejná vysoká adresa CV17+CV18+CV29, přípřež CV19). Před hledáním příčin bych dekodérům vypnul analog (CV29).
Ahoj Davide Dekuju vyzkousim vypnout všem analog. Jediný co se divím je ze pokud je to zapojeny jen na z21 nebo jen na kostku tak je to vše Ok.
Vypnutí analogu zabralo, díky. Ještě řeším jednu záležitost… pokud dam na myši stop, tak z21 začne blikat tak jak ma ale booster jen problikne červená a dal svítí zelené… je to Ok nebo není. Kabel jsem kontroloval je Ok a zapojené je taky kde ma bejt… diky
Doma centrálu zapojenou se zesilovačem nemám, takže ti nebudu ověřovat, co svítí a nesvítí v běžném stavu. Nerad bych tady z toho dělal nekonečnou poradnu jediného problému. Pokračuj na diskuzi, kde to nezávisle na mně stejně řešíš.
Ok i tak Dekuju za rady
Dobrý večer.Chcem sa spýtať ma zapojenie centrala a booster cez autožiarovky 12V ,10W.
Centrála Digikeijs DR5000 .Podľa vašho obrazku môže byť úsel DCC 2 napajaný z centrály?
Ďakujem Krajčí
Ahoj Milane.
Obvykle je to tak, že výstup ze zesilovačů je proti centrále trochu zpožděn (fázový posun), vidět nebo spíše slyšet je na videu při přejezdu vlaku mezi centrálou a zesilovačem. Řešíme to tím, že centrálu bereme pouze jako zdroj signálu a kolejiště napájíme jen přes stejný druh zesilovačů, takže posun bude všude ± stejný (pod 1 % střídy).
Nicméně na domácím kolejišti se tím moc zabývat nemusíš. Jak je vidět na tom videu, lokomotiva, centrála i zesilovač to přežijí, výrobce s tím počítá. Vadilo by to spíš dlouhodobě, kdybys přesně v tom místě nechal lokomotivu stát. Když navíc použiješ přechodový úsek se žárovkou, snížíš zkratový proud fázového posunu na minimum.