Elektrická kompatibilita modulů

Potřeba elektrické kompatibility nejen mezi členy klubu, ale i k případnému spojování našich modulů s moduly jiných klubů, nás přiměla zabývat se otázkou vzájemné kompatibility i po elektrické stránce.


V otázce elektrické kompatibility jsme vycházeli z norem klubu Zababov. Hned v začátku jsme přijali myšlenku digitálního ovládání vlaků na rozšířeném standardu DCC.

Při provozu rozlišujeme podle skutečnosti základní funkce na výpravčího a strojvedoucího. Strojvedoucí pomocí svého ovladače řídí jeden vlak, chodí s ním podél moduliště a dbá na pokyny a signály výpravčích. Výpravčí ovládá jen svoji stanici, přilehlé úseky a vlaky řízené strojvedoucími pomocí nástrojů nezávislých na jízdě vlaků.

Vzhledem k nedostatečné prezentaci ostatních klubů v otázkách výběru společné centrály, zesilovačů a dostupnosti ovladačů LocoNet jsme původně zvolili nám dostupný a jednoduchý systém založený na levných komponentech Roco a sběrnici XpressNet (RocoNet). Vše je však budováno tak, aby nebyl problém jednoduše přejít na sběrnici LocoNet užívanou jinými kluby.

V roce 2013 jsme do klubu pořídili centrálu Roco Z21, která nám kromě ovládání vlaků ovladači MultiMaus umožnila ovládat jízdu vlaků bezdrátově na telefonech a tabletech.

V letech 2016 – 2017 jsme si pořídili bezdrátové telefony do stanic a bezdrátové myši. Zvýšil se komfort obsluhy a zjednodušilo tahání kabeláže. Každou noc ale nabíjíme baterie v ovladačích, což za pohodlí obsluhy stojí.


Při stavbě kolejiště mezi moduly taháme několik kabelů:

  • DCC
    • napájení a informace pro jízdu vlaků
    • zabudovává se do každého modulu
    • má podobu dvou tlustých kabelů spojených s kolejnicemi
    • spojení mezi moduly je realizováno banánkem a zdířkou
    • zdrojem signálu je DCC centrála, obvykle přes zesilovače
  • MB-Net
    • sdružené vedení několika signálů:
      • kopie DCC signálu centrály pro zesilovače,
      • XpressNet pro použití myší ve stanicích,
      • 12 V pro napájení myší a staničních hodin,
      • hodinový signál do staničních hodin.
    • má podobu upraveného datového kabelu zakončeného RJ-45,
    • vývod je v každé stanici či v místě potřeby realizován krabičkou s odbočkou.

Další informace o elektrickém zapojení kolejiště

 

Aktualizováno 10/2018.

Příspěvek byl publikován v rubrice Elektronika, Normy a doporučení se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *